PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

Ultimele

SPOTLIGHT 2025: Balenă zburătoare prin Piața Revoluției, tarantule luminoase pe soclul statuii Regelui Carol I, foc de tabără în fața Ateneului Român


INSIDER: „Weekendul acesta, Bucureștiul s-a luminat la cea de-a noua ediție SPOTLIGHT – artişti din România, Franţa, Germania sau din Țările de Jos prezintă, peste 20 de instalații interactive, sesiuni de video mapping spectaculoase și lucrări de artă digitală transformă Bucureştiul într-un peisaj vizual spectaculos, unde arta şi inovația se întâlnesc. Circuitul principal al festivalului se desfăşoară pe Calea Victoriei, între Piaţa George Enescu şi Bdul. Regina Elisabeta, cu extensii la ARCUB Hanul Gabroveni (str. Lipscani nr.84-90) şi în locațiile partenere Mega Mall, Promenada Mall şi Sky Tower (sediul Raiffeisen Bank România din Calea Floreasca 246C).

Printre instalaţiile remarcabile ale ediției 2025 se numără: Whale (Aerosculpture, Franța), instalație cinetică dedicată fragilităţii mediului marin – o balena luminoasă de 18 metri, sculptură zburătoare care pare să plutească între trecut și viitor;

Sol Machina (H3 Studio, România), la Cercul Militar Naţional, o instalație monumentală ce reinterpretează energia solară într-un limbaj vizual contemporan; Pixel-Ghosts (MotionLab, România), la ARCUB – Hanul Gabroveni, o creație interactivă inspirată de cultura pop şi nostalgia pixelilor; Bird Passing By (Luminariste, Franța), o lucrare poetică ce surprinde fragilitatea şi libertatea mişcării, transformând zborul într-o metaforă vizuală a luminii; Keyframes (Groupe Laps, Franța), o coregrafie luminoasă urbană; Fluxit (Vedel & De Wolf, Belgia); Odonata (Number 8, Germania); Energy Pulse by PPC (RIZI Studio), ce aduce în prim-plan dinamica electricității ca formă de artă; Precum şi lucrările Hulahoop (Collectif Scale), MorphoClash (Vali Chincişan) sau Parallel Mind (Sergiu Doroftel), ce vor lumina traseul festivalului din centrul capitalei. Sâmbătă şi duminică, 11-12 octombrie 2025; 19:00-23:00 – Traseul SPOTLIGHT accesibil vizitatorilor” DETALII

ARHIVĂ: MÂNCA-LE-AȘ, SPOTLIGHT 2024: Ouăle prăjite uriașe de la Novotel le-a lăsat gura-apă privitorilor OXXO PIAȚA REVOLUȚIEI, SPOTLIGHT 2024: „Silent Prayer” în Memorialul Renașterii, raze luminoase unesc Cerul și Pământul! OXXO SPOTLIGHT 2023: De Ziua Pământului o lume întreagă stinge lumina, Bucureștiul (i)luminat aprinde mai multe! OXXO SPOTLIGHT 2022: Statuia ecvestră a lui Carol I din Piaţa Revoluţiei prinde viaţă printr-un spectacol de lumină şi culoare OXXO FESTIVALUL LUMINII: „S-a cam dus magia Spotlight de la primele ediții…”. Cui să fim recunoscători? OXXO SPOTLIGHT: Artiști din 9 țări, 21 de instalaţii de artă, pe o scenă de 7.000 de metri pătraţi! OXXO SPOTLIGHT: Calea Victoriei, inundată de lumină. Centrul Capitalei devine o expoziţie în aer liber! OXXO FESTIVALUL LUMINII: „La ora 23.00, trei maşini de poliţie anunţau prin megafoane că se stinge lumina!”

DIPLOMA SHOW 2025: Industria afecțiunii – cantitate mai mult decât calitate și trauma ca fenomen social


INSIDER: „DAN CEBOTARI – „La kilogram, nu la bucată!” Proiectul explorează tema consumerismului emoțional prin multiplicarea statuetelor ce îl reprezintă pe Cupidon, simbol al iubirii, într-o grămadă care ar putea sugera o industrie a afecţiunii în care contează cantitatea mai puțin calitatea… SCULPTURĂ – Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din laşi Facultatea de Arte Vizuale şi Design Coordonator: Conf. univ. dr. Mihai Vereştiuc.

ALEXANDRA BRÎNZAC – „My bed”. Proiectul My Bed investighează trauma ca experienţă corporală şi fenomen social, printr-o instalaţie sculpturală viscerală ce transformă vulnerabilitatea într-un limbaj vizual brutal şi onest. Folosind ceramica şi modelajul arhaic în lut, material organic ce reține urme şi sugerează fragilitate, lucrarea explorează patul ca spaţiu domestic şi simbolic, ca topografie emoțională. SCULPTURA – Universitates de Artă şi Design din Cluj-Napoca – Facultatea de Arte Plastice; Coordonator: Conf. univ. dr. Septimiu Jugrestan.

N.R.: Până pe 12 octombrie 2025 la ARCUB – Adresa: Hanul Gabroveni, Str. Lipscani nr. 84-90, sector 3, București – The Institute te așteaptă la cea de-a XII-a ediție DIPLOMA Show, festivalul dedicat noii generații de artiști, arhitecți și designeri din România. Festivalul prezintă o expoziție centrală cu peste 140 de lucrări de artă, design și arhitectură de la universități din toată țara, tururi ghidate, petreceri și un târg de artă și design. Tururile ghidate vor dura aproximativ o oră și vor fi susținute de tineri curatori care vor prezenta conceptul expoziției și vor introduce participanții în universul artiştilor și designerilor care expun în cadrul DIPLOMA Show 2025. Accesul la eveniment se face pe bază de bilet: General Access: 50 lei; General Access + Tur Ghidat: 120 lei.” DETALII

ARHIVĂ: DIPLOMA SHOW 2024: Covorul vieții, tradițional românesc, reinterpretat contemporan, cu final necunoscut OXXO DIPLOMA: Cele mai bune lucrări de absolvire ale viitoarei generații de artiști înainte să devină celebri!

SCORNICEȘTI, OLT: Casa privat-memorială „Nicolae Ceaușescu” – fotografiată peste gard și cu puțin noroc vizitată


INSIDER 1: „În trecere…glumeam! 😏 Chiar am vrut să văd unde s-a născut dictatorul care a condus Romania 24 de ani. Casa din Scornicești aparține lui Valentin Ceaușescu, cel mai mare și singurul care mai trăiește dintre cei trei copii ai cuplului Ceaușescu. Acesta i-a dat-o în grijă unui verișor, Emil Bărbulescu (fiul Elenei Bărbulescu, sora lui Ceauşescu), adjunctul comandantului poliției pe județul Olt, care a murit acum câțiva ani. De atunci, surorile fostului milițian se ocupă de locuință. Familia nu dorește s-o doneze statului român și o ține, din motive neclare, într-o formă de casă privată la care, dacă ai norocul să găsești pe cineva care să-ți deschidă, poți să arunci un ochi în intimitatea unuia dintre cei mai cunoscuți dictatori din lume.” SURSA

INSIDER 2: „Casa memorială „Nicolae Ceaușescu”
Construită pe la 1890 și reamenajată în 1979, unsă cu lut și văruită, casa are un ceardac cu pridvor împodobit cu stâlpi de lemn sculptați și temelie din bolovani de râu. Frumoasă și cochetă aș putea spune. Interiorul este unul simplu, țărănesc, cu mobilă originală. Totodată, cum este și normal de altfel, aici se regăsesc și tablouri ale familiei Ceaușescu în care sunt reprezentați, precum si părinții lui Nicolae Ceaușescu. Casa este situată pe raza orașului Scornicești. Oraș care înainte de 1989 era un fel de “buricul țării“, localitatea beneficiind în acea perioadă de numeroase avantaje. După Revoluția din decembrie 1989 şi-a pierdut această aură, resimțind un puternic recul. În „epoca de aur” localitatea a fost puternic industrializată (exista aici chiar și o fabrică de Pepsi), astăzi însă se văd doar ruinele construcțiilor în care au funcționat fabricile din oraș. La final de poveste vă las cu ultimele imagini ale locuinței unde s-a născut ‘fiul poporului’, cel pare care mulți îl deplâng. Încă! SURSA

N.R.: „„Ceauşescu a scos România din Evul Mediu, de la lumina lumănării, la lumina electrică, de la carul cu boi, la întreprinderi producătoare de automobile, camioane, tractoare, locomotive și avioane… Nu știu dacă, păstrând proporţiile, există performanțe asemănătoare în istorie poate Ramses cel Mare!… Dacă știți despre ce vorbesc veți vedea că performanțele lui Ceauşescu frizează imposibilul. Și, peste asta, a păstrat DEMNITATEA acestui POPOR” (Petre Țuțea)

„Nicolae Ceauşescu (n. 26 ianuarie 1918, Scornicești, Olt, România – d. 25 decembrie 1989, Târgovişte, România) a fost un dictator român, secretar general al Partidului Comunist Român, şeful de stat al Republicii Socialiste România din 1967 până la căderea regimului comunist, survenită în 22 decembrie 1989, când printr-un decret al CFSN semnat de lon Iliescu (1930-2025), a fost constituit Tribunalul Militar Excepțional. La 25 decembrie 1989, soții Nicolae și Elena Ceauşescu au fost judecaţi de acest tribunal în cadrul unui proces sumar, condamnaţi la moarte și executați la câteva minute după pronunțarea sentinței.” DETALII

„În drum spre locul execuției, Ceauşescu a remarcat: „Puteam fi împușcaţi fără mascarada asta!”, apoi a intonat imnul Internaționala, cel mai cunoscut cântec socialist. Conform spuselor lui Dorin Cârlan, unul dintre membrii plutonului de execuție, Nicolae Ceauşescu, înainte de a fi executat, ar fi spus următoarele cuvinte: „Trăiască Republica Socialistă România liberă și independentă! Moarte trădătorilor! Istoria mă va răzbuna!”. După executarea cuplului, cadavrele lor au fost transportate cu elicopterul la Stadionul Ghencea, acolo unde s-au rătăcit. Au fost găsite a doua zi și duse la morga Spitalului Militar Central, de unde au fost duse la Cimitirul Ghencea și înmormânte în secret.” DETALII

ARHIVĂ: PALATUL PRIMĂVERII: „Sper ca peste încă 27 de ani să nu existe vizite şi la momântul Sf. Nicolae şi Elena!” OXXO MIERCUREA CIUC: Viziunea lui Ceaușescu, încă prezentă în Cetatea Miko! OXXO MEMORIALUL MAHATMA GANDHI, INDIA: Doi copaci veghează locul incinerării „părintelui națiunii”, plantați de Ho Chi Minh și de Nicolae Ceaușescu! OXXO MUZEUL COMUNISMULUI: „România, liberă şi independentă”, împușcată în Gara Târgoviște! OXXO SUVENIR BULGĂRESC: Căni imprimate cu întregul eșicher politic din România – vii sau morți!

HRANĂ, APĂ, ENERGIE: Târg de Ziua Națională a Produselor Agroalimentare Românești în curtea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale


INSIDER: „🇷🇴 Târg de Ziua Națională a Produselor Agroalimentare Românești. În perioada 10–12 octombrie, între orele 9:00 – 19:00, curtea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (Bulevardul Carol I nr. 4) găzduiește un târg dedicat celor mai autentice produse agroalimentare românești. 🧀🥖🍯

Vizitatorii pot descoperi și gusta bunătăți tradiționale din toate colțurile țării — de la brânzeturi și mezeluri artizanale până la miere, dulceață, vinuri și produse de panificație. Totul pregătit cu grijă de producători locali, după rețete moștenite din generație în generație.

🍂 Un eveniment care aduce laolaltă aromele toamnei, mândria locală și bucuria de a sărbători produsele noastre românești!” SURSA

N.R.: „Târgul reunește producători din toate zonele ţării, care oferă vizitatorilor o gamă variată de produse tradiționale, ecologice şi montane, obținute din materii prime românești. În acest context, ministrul Florin Barbu a subliniat că rolul MADR este de a sprijini fermierii și producătorii români, încurajând totodată consumatorii să achiziționeze produse din piețele și târgurile din România. Oficialul MADR a afirmat că fiecare produs cumpărat de la producătorii locali înseamnă un sprijin real pentru fermieri și un avantaj pentru întreaga economie.” DETALII

ARHIVĂ: DESCOPERIM APA CALDĂ: Acum 100 de ani în SUA & Europa se utiliza Trichogramma pentru controlul dăunătorilor în vii și livezi. BIO – ECO!

ANUNNAKI/ ELOHIM: Zeul Enki & Zeița Nammu cu aspect reptilian, din primul oraș-cetate Ur din Sumer


INSIDER: „Statuete pachet cuplul Zeul Enki şi Zeita Nammu din Sumer, din primul oras-cetate Ur (Irak) distrus în anul 2000 B.C locul nașterii lui Abraham, considerat părintele celor trei mari religii monoteiste – iudaism, creştinism, islamism. Nu putem să nu remarcăm aspectul ciudat evident de reptilieni ale celor două personaje, fără să existe vreo explicație documentată sau mácar plauzibilă. Statuetele originale, dispărute la ultima vandalizare a Muzeului National Bagdad din Irak, au fost descoperite în timpul săpăturilor de la Marele Zigurat din Ur, după 4000 de ani.

Nammu a fost zeiţa mării primodiale (Engur) care a dat naştere lui An (cerul) şi Ki (pământul) şi primii zei, reprezentând Apsu, oceanul de apă dulce despre care sumerienii credeau că se află sub pământ, sursa apei dătătoare de viaţă şi a fertilității într-o țară aproape fără precipitaţii.

An-Ki/En-Ki/Cerul-Pământul este un zeu al mitologiei sumeriene, cunoscut mai târziu sub numele de Ea si ca atare in mitologiile akkadiene şi babiloniene. Însemnând Stăpânul Pământului”, el este fratele vitreg al zeului Enlil şi fiul lui Anu. Misiunea lui ar fi fost aceea de a crea oameni şi de a încuraja şi alte zeități să-i creeze. El oferă oamenilor arte, meşteşuguri şi mijloace tehnice pentru agricultură. Există numeroase artefacte sumeriene în care Enki este înfăţişat uneori sub formă de şarpe sau peşte, stånd alături de fratele sau umanoid Enlil, conducătorul militar suprem.

Anunnaki erau însoțitorii lui Anu şi al consiliului zeilor şi au fost distribuiți peste tot pământul şi în lumea subterană. În unele grupuri de astroarheologi şi ufologi, precum Zecharia Sitchin, acesta este numele dat extratereştrilor, despre care se spune că ar fi baza tuturor miturilor, deoarece iau serios în considerare o ipotetică interventie extraterestră în antichitate. În acest context, este destul de credibilă ipoteza ca o rasă umanoidă extraterestră ar fi cucerit şi supus, sau asimiliat in timp, o rasă reptiliană deja existentă pe Pământ.

Interesant este că Şarpele ca forță pozitivă a fost obiect de cult în toate religiile şi miturile fondatoare ale popoarelor antice matriarhale, timp de peste 8.000 de ani (din vechea Europă, Grecia, Egipt, India, China, Japonia până la popoarele de indieni din America Centralä), dar apoi a devenit destul de repede personajul negativ” in lumea modernă, odată cu impunerea iudaismului şi creştinismului în societățile patriarhale din Orientul Mijlociu până la Roma, rescriind in 2000 de ani intreaga cultură veche europeaná. Oare aceşti Anunnaki sunt, de fapt, Elohimii din Geneza Vechiului Testament care ne-au creat după chipul şi asemänarea lor”, dar folosind ca bază genetică o populație umanoid-reptiliană bine adaptată şi prezentă cândva pe Terra?”

N.R.: Satuete Enki & Nammu din Sumer (pachet); Dimensiuni: 29 x 12 x 9 cm (cu suport); Materiale: rășină, praf marmură, lemn; Modelate și pictate manual; Greutate: 550 grame / fiecare statuetă. Preț: 1.250 lei. Plata se face integral în avans. Livrare: 15 zile.” SURSA

VENUS-MARTE, CUCUTENI: Feminin-Masculin/ simbolul iubirii și fertilității/ armonie & echilibru. Mai vechi decât cele din Sumer şi Egiptul Antic!


INSIDER: CUPLUL DE LA CUCUTENI – Înălțime: 19,5 cm (Venus)/ 21 cm (Marte); Material: Lut/Ceramica; Accesoric Suport inclus. Lucrate şi pictate manual.

Cultura Cucuteni sau Cucuteni-Tripolia (Trypillian), cea mai veche civilizație din Europa, datând din perioada 5800-3200 i.Hr., şi-a primit numele după satul cu acelaşi nume din apropierea laşiului, unde în anul 1884 s-au descoperit primele vestigii.

Cultura Cucuteni preceda cu câteva sute de ani toate aşezările umane din Sumer şi Egiptul Antic. Cultura Cucuteni se intindea pe o suprafaţă de 350.000 kilometri pătrați, pe teritoriul actual al României, Republicii Moldova şi Ucrainei. Pe teritoriul României cultura Cucuteni era răspânditä in Moldova, nord-estul Munteniei, sud-estul Transilvaniei şi Basarabia si se caracteriza printr-o ceramică de foarte bună calitate, bogat şi variat pictată.

Ceramica din cultura Cucuteni este unică în Europa, gäsindu-se unele asemänäri, destul de pregnante, doar între ceramica Cucuteni şi o ceramică dintr-o cultură neolitică din China. Între cele două culturi este o distanţă de timp foarte mare, cea din China apărând după circa un mileniu faţă de cea de la Cucuteni. Poate aceasta sa explice si prezenta pe aceasta ceramica a unor simboluri spirituale străvechi (Yin şi Yang, svastică,cruce) apărute prima dată în Europa in cadrul vechilor culturi danubiano-pontice (Cucuteni si Turdas) și apoi la distanță de mii de ani și kilometri în Asia; asta pe lângă ipoteza inconștientului colectiv a lui Carl Jung.

Pe ceramica Cucuteni predomină decorul în spirală, cu numeroase variante și combinații. S-au găsit şi figuri feminine cu torsul plat, decorate cu motive geometrice. Populația aparținând culturii Cucuteni avea o organizare protourbană, cu locuințe mari, cu vetre interioare. Aveau ca ocupație vânătoarea, agricultura şi meşteşuguri casnice, cum ar fi tesut, olărit, confecţionare de unelte. În locuinţele ce fac parte din cultura Cucuteni au fost întâlnite câteva cazuri unde, în podeaua locuințelor, au fost descoperite oase umane, o posibilă mărturie a faptului că oamenii se îngropau la temelia caselor, în mod ritualic.

Acest lucru pare să fie susținut şi de lipsa necropolelor. Specialiştii vorbesc despre un cult al zeiţei-mamá, dovadă fiind statuetele antropomorfe descoperite. Populația Cucuteni practica și diferite culte solare evidențiate mai ales prin pictură. Culorile predominante pe ceramica Cucuteni sunt roşul, albul şi negrul, cu unele variații în functie de temperatura la care a fost ars vasul respectiv. Ca formă, vasele diferă de la simple pahare la vase mari de tipul amforelor.” SURSA

N.R.: VAS DE CUCUTENI – Dimensiune: 15 cm; Material: Lut/Ceramică. Lucrat şi pictat manual.” DETALII

FARFURIE DE CUCUTENI – Dimensiune: 17 cm; Material: Lut/Ceramică. Lucrată şi pictată manual.” DETALII

ARHIVĂ: CUCUTENI-YANGSHAO: Prietenie româno-chineză de 7000 de ani sau inconștient colectiv?

GENERALUL CHARLES DE GAULLE: Statuia din bronz, de 7 tone, de la intrarea în Parcul Herăstrău, privește către Piața Charles de Gaulle fostă Aviatorilor/ Generalissim I.V. Stalin/ Adolf Hitler


INSIDER: „26 septembrie 2006 – A fost dezvelită oficial statuia generalului Charles de Gaulle din București. Statuia lui Charles de Gaulle din București, amplasată la intrarea în Parcul Herăstrău dinspre Piața Charles de Gaulle, a fost realizată de sculptorul Mircea Corneliu Spătaru, conform unui proiect demarat în anul 2004, pe vremea când ministru al Culturii era Răzvan Theodorescu. Statuia, realizată din bronz, cu o greutate de aproximativ șapte tone, care îl reprezintă pe generalul Charles de Gaulle coborând niște trepte, spre piața care-i poartă numele, a fost dezvelită oficial, în 26 septembrie 2006, în prezența președintelui Traian Băsescu, și a ministrului Culturii, Adrian Iorgulescu, cu ocazia celui de-al XI-lea Sommet al Francofoniei (Reuniunea la nivel înalt a Francofoniei). La dezvelire a participat și delegația primarilor din orașele francofone, aflați în vizită la București, pentru a lua parte la acest eveniment.

Dimensiunile statuii sunt 4,60 m × 1,60 m × 1,80 m iar ale soclului cu trepte: 8 m × 6 m × 1,40 m. Statuia a costat aproximativ 11,3 miliarde de lei vechi, iar soclul pe care este așezată a costat 6 miliarde lei vechi, banii fiind dați de Ministerul Culturii și Primăria Capitalei. Prin Hotărârea Nr. 1610 din 4 decembrie 2008, emisă de Guvernul României și publicată în Monitorul Oficial nr. 843 din 15 decembrie 2008, Statuia „Charles de Gaulles” a fost înscrisă în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Culturii și Cultelor. Pe amplasamentul actual al statuii s-a aflat, între 1951 și 1962, Statuia lui Stalin din București.

În anul 2010, ziarul Adevărul a publicat „Topul celor mai urâte statui din București” în care statuia lui Charles de Gaulle s-a plasat pe locul 3. Datorită piesei textile nedefinite care atârnă pe brațul său drept, statuia este „alintată” „Ospătarul”, ca o ironie la adresa artistului Mircea Spătaru, care l-a reprezentat pe generalul De Gaulle coborând de pe soclu, cu un aer care nu îl reprezintă.” SURSA

N.R. 1: „Mircea Corneliu Spătaru (n. 27 iulie 1937, Epureni, județul Vaslui, d. 31 august – 1 septembrie 2011, Cluj-Napoca), a fost un sculptor, pictor, caricaturist și ceramist român, profesor universitar, personalitate marcantă a artei românești. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, promoţia 1962; Cadru didactic la Institutul de Arte Plastice << Ion Andreescu >> din Cluj-Napoca, 1964-1987; Profesor universitar, Rector al Universității Naționale de Arte din Bucureşti, perioada 1990-2004.

OPERE: 1969 – „Grup statuar ambiental”, Ciment, Casa Radio, Cluj; 1998- Ansamblul monumental „luliu Maniu”, bronz, Piaţa Revoluției, Bucureşti; 1999 – Sculptura ambientală, oţel, Galaţi; 2000 – „Ion Mihalache”, bronz, Topoloveni; 2005 – Monumentul (cenotaf) „Moise Nicoară”, bronz, Biserica Mavrogheni, București; 2006 – Statuia lui Charles de Gaulle din București, bronz, Piața Charles de Gaulle, Bucureşti; 2007 – Monumentul „Nicolae Bălcescu”, bronz, Parcul Izvorul Rece, Bucureşti; 2007 – Monumentul „Carol I”, bronz, Craiova.

N.R.2: „Pe amplasamentul actual al statuii s-a aflat, între 1951 și 1962, Statuia lui Stalin. În 1948 s-a anunțat un concurs de proiecte pentru o statuie monumentală a lui losif Vissarionovici Stalin, concurs la care au prezentat machete în jur de 20 de sculptori. Juriul pentru alegerea câștigătorului era prezidat de Ana Pauker. Anunțul pentru concurs, publicat în ziarul partidului, suna astfel: „Expresia dragostei poporului român față de personalitatea ilustrului conducător al socialismului victorios, mareşalul losif Visarionovici Stalin, genialul comandant al armatei paşnice a tuturor muncitorilor de pe glob, cere prezența unui mare monument ridicat în onoarea sa în centrul Capitalei. Dornice să împlinească această urgentă necesitate culturală, Comitetul pentru Artă şi Comitetul de Partid al Capitalei au hotărât să instituie un concurs. Artiștii au datoria patriotică de a se înscrie. Numai arta și talentul unui artist într-adevăr creator vor putea desemna câştigătorul!”

Favorit din cei zece sculptori rămași în concurs după o preselecție era considerat sculptorul Constantin Baraschi, despre care se știa că încă cu câteva luni înainte de Lovitura de stat de la 23 august 1944 ar fi început să modeleze Monumentul ostașului sovietic eliberator, care apoi a fost dezvelit în Piaţa Victoriei în anul 1946, în prezența regelui Mihai al României. Pentru a fi sigură că monumentul dedicat lui Stalin se încadrează în criteriile impuse de acesta, Ana Pauker i-a cerut opinia lui Nikolai Tomski, un sculptor rus care executase mai multe statui ale generalisimului, amplasate în diferite orașe din Uniunea Sovietică, și cea mai bună lucrare a sa, la Dresda, în Republica Democrată Germană. Juriul a fost surprins când, în 23 martie 1950, nu macheta lui Baraschi a fost aleasă, ci cea a sculptorului Dimitrie Demu, care a și fost trimisă la Kremlin, spre a fi aprobată de însuşi Stalin. Este interesant de remarcat faptul că Stalin este reprezentat ținând în mâna stângă o carte între filele căreia este introdus degetul arătător, spre a ţine minte unde s-a oprit pentru scurt timp din lectură, gest asemănător cu cel imaginat de Oscar Han în 1939 pentru Statuia lui Constantin Brâncoveanu din Bucureşti. Statuia lui Stalin din Bucureşti a fost turnată la Uzinele Malaxa şi montată în 1951 pe soclul de la intrarea în „Parcul de cultură și odihnă «I.V. Stalin>>” din raionul I. V. Stalin, (fostul Parc National Regele Carol al II-lea și actualul parc Herăstrău), cu vedere spre Piaţa Generalissim I. V. Stalin (fostă „Adolf Hitler”), în prezent Piaţa Charles de Gaulle (în mai puțin de 100 de ani!). Pentru amplasarea statuii, a fost necesară distrugerea ansamblului sculptural Fântâna Modura, realizat în 1939 de sculptorul Constantin Baraschi. Dimitrie Demu a cerut pentru lucrare o sumă imensă, 50 de milioane de lei, sperând să primească măcar o treime din ei. A fost uimit că i s-a acceptat cererea, primind toți banii solicitați. S-a lămurit în februarie 1952, când a avut loc „Stabilizarea”, în urma căreia valoarea celor 50 de milioane devenise echivalentul costului unui costum de haine sau a două-trei mese la restaurant.

Pe 9 martie 1953, lângă statuia lui Stalin a fost organizat un miting de doliu, prilejuit de moartea lui Stalin, la care au fost prezenți mii de oameni, aduși de activiștii partidului comunist. Cu această ocazie s-au rostit cuvântări și s-au tras 24 de salve de tun. La trei ani după moartea lui Stalin, petrecută în 5 martie 1953, la Congresul al XXI-lea al PCUS, în 23 februarie 1956, liderul sovietic Nikita Sergheevici Hrusciov a susținut celebrul raport în care denunța cultul personalității și crimele lui Stalin și ale colaboratorilor săi. În martie anului 1962 statuia a fost demolată într-o noapte, în urma hotărârilor Plenarei lărgite a partidului din zilele de 30 noiembrie – 5 decembrie 1961. În acest scop, Demu a fost chemat să arate unde sunt sudurile statuii, pentru ca patru tancuri și douăsprezece buldozere trebuiau să elibereze locul în câteva ceasuri. Cu această ocazie, Piaţa Generalissim I. V. Stalin a fost rebotezată Piaţa Aviatorilor, nume pe care îl purtase anterior.

Se pare că în anii 70, s-a folosit material din statuia lui Stalin de la București din care s-a făcut în Piaţa Unirii din Focşani obeliscul Monumentul Unirii. Granitul roşu demontat de pe soclul statuii lui Stalin a fost folosit în 1976 de fostul primar al Buzăului, Gheorghe Milu, pe platoul de marmură din centrul oraşului, unde este reprodus, din plăci de granit, modelul de pe iile populare din zona Buzăului. Sculptorul Ion Irimescu a relatat că în cursul unei întrevederi cu Nicolae Ceauşescu, i-a prezentat acestuia intenţia de a ridica la Fălticeni o statuie din bronz, în mărime naturală, a lui Mihail Sadoveanu, dar că nu are bronzul necesar turnării lucrării. Spre surprinderea sa, Ceauşescu i-a trimis „cadou” statuia lui Stalin care, după ce fusese dată jos de pe soclul din Piaţa Aviatorilor, a rămas depozitată într-un subsol al C.C. al P.C.R. Şi astfel, Stalin modelat de Demu s-a transformat în Sadoveanu, plămădit de Irimescu.

În anii ’60 Dimitrie Demu (n. 7 octombrie 1920 – d. 1997, din familie de macedo-români) s-a refugiat în America latină, unde a scris o carte, „Le sourire de Staline” (Surâsul lui Stalin), tipărită la Editions Universitaires, Paris, în 1977, sub numele de Dimitrios Demou. Cartea, în care relata avatarurile realizării acestui proiect, a fost lansată la Festivalul Cărții de la Nisa, din 1977. Titlul cărții vine de la „indicaţiile” pe care le-a primit Dimitrie Demu de la losif Chișinevschi privind „surâsul lui Stalin”, care trebuia să fie prezent pe statuie. În 1964, pentru a scăpa de sculptor, autoritățile l-au pus să facă cerere de emigrare în Grecia. Înainte de a pleca la 3 aprilie 1964, „autoritățile” i-au retras decoraţiile, și în primul rând, cea ce-i fusese decernată pentru statuia lui Stalin. În final, Dumitru Demu nu s-a stabilit în Grecia ci în Venezuela, unde multe piețe ale oraşelor sunt decorate cu creaţiile sale monumentale și are și un muzeu, Muzeul Dimitrie Demu.DETALII

PALAIS IDÉAL, FRANȚA: Castelul din vis al unui poștaș – melanj cultural & stiluri, realizat de unul singur, timp de 33 de ani!


INSIDER: „Un poștaș francez a adunat pietre timp de 33 de ani, în fiecare zi după muncă, și a ridicat un castel visat în mintea lui. Fără niciun ajutor, doar cu roaba și răbdarea sa, a creat Palais Idéal, una dintre cele mai uimitoare construcții de amatori din lume. Se spune că unele visuri nu au nevoie de planuri mari sau bani — ci doar de un om care refuză să renunțe. Așa a fost Ferdinand Cheval, un poștaș dintr-un mic sat francez numit Hauterives, care a transformat 33 de ani de singurătate într-unul dintre cele mai uimitoare monumente create vreodată de o singură persoană: Palais Idéal.

Totul a început într-o dimineață din 1879. Ferdinand, în vârstă de 43 de ani, făcea zilnic același drum de 30 de kilometri pe jos, ducând scrisori prin satele din valea Drôme. Într-o zi, s-a împiedicat de o piatră cu o formă ciudat de frumoasă. A ridicat-o, a privit-o îndelung, și a simțit ceva inexplicabil: un fel de chemare. „Dacă natura poate sculpta așa ceva, eu pot ridica un palat din pietrele ei,” și-a spus.

În fiecare zi, după ce termina munca de poștaș, Ferdinand se întorcea pe același drum cu o roabă ruginită, încărcată de pietre. Le aduna din câmp, din râuri, de pe marginea drumului. Noapte după noapte, le spăla, le aranja, le lipea cu var și ciment. Nu avea arhitecți, nici planuri, nici ajutoare. Doar o viziune: un castel care să cuprindă toate stilurile și toate culturile lumii — egiptean, indian, gotic și renascentist, toate unite într-o singură creație. Vecinii râdeau de el. Îl numeau „nebunul cu pietrele”. Dar Ferdinand nu se oprea. Timpul trecea, anii se adunau, și castelul începea să prindă formă: turnuri sculptate manual, coloane răsucite, scări în spirală, arcade și animale fantastice. „Nu sunt arhitect, dar am sufletul unui artist,” scria el în jurnalul său.

Când și-a terminat munca, în 1912, avea 76 de ani. Castelul său, Palais Idéal, părea desprins dintr-un vis — o combinație de templu, palat și peșteră. Într-o lume grăbită și sceptică, un simplu poștaș demonstrase că arta nu are nevoie de școală, ci de perseverență și iubire. „Am vrut să arăt că omul simplu, dacă are voință, poate muta munții,” spunea Ferdinand la bătrânețe. Palatul său este vizitat de sute de mii de oameni în fiecare an și este considerat monument istoric de statul francez. Un castel construit din vis și piatră, de un om care n-a renunțat niciodată la copilul din el. Pentru că adevărata artă nu se naște din talent, ci din răbdare.” SURSA

N.R.: Clădirea a fost declarată monument istoric în 1969, considerat un exemplu de artă naivă și arhitectură naivă. „Lucrarea unui singur om”, stă scris pe construcția sa. În inima unei grădini înfloritoare, Cheval a imaginat și a clădit un palat nelocuit, dar „populat” de caracatițe, caimani, elefanți, pelicani, păsări și urşi, dar și de giganți, zâne şi personaje mitologice de pe toate continentele.

Palatul a fost restaurat în 1983. Un an mai târziu, Alice, una dintre nepoatele lui Cheval, decide să predea „Palatul Ideal” municipalității, ea neavând urmaşi. În 2013, peste 150.000 de turişti au vizitat monumentul.

Ferdinand Cheval s-a născut în satul Charmes, în 1836, într-o familie săracă. El a murit pe 19 august, 1924 – înmormântat într-un mausoleu pe care l-a construit tot el, numit „Tomba tăcerii și a odihnei infinite”, în cimitirul din Hauterives.

Locație: Se află în comuna Hauterives, în departamentul Drôme, Franța.” DETALII

ARHIVĂ: CHARTRE, FRANȚA: Casa Picassiette decorată cu lingura, din cioburi de farfurii găsite la gropile de gunoi OXXO TENDERDEN, ANGLIA: După ce „a mâzgălit” doi ani Doodle House, Sam Cox va juca „hide and seek” restul vieții! OXXO LE HAVRE, FRANŢA: Pentru a vizita „Casa Îngustă” a lui Erwin Wurm trebuie „să îți sugi burta”. Are lățimea de 1.30 m și e complet mobilată!

VITAN CENTER: De la piața neacoperită unde bunicuțe reumatice vindeau pătrunjel până la Downtown Fitness unde să-și poată lucra mușchii


INSIDER: „Acum vreo douăzecișiceva de ani, Piața Vitan era piața cartierului. Țăranii veneau aici cu fructe și legume din gradina proprie. Lucrurile s-au precipitat și primăria mereu „îngrijorați pentru cetățenii lor” a hotărât să termopaneze locul „pentru reumatismul bietelor bunicuțe” care vindeau mărar și pătrunjel. Bonusul de la etaj a fost construirea Vitan Center, o aglomerare de magazinașe în care găseai de toate: Mercerie, Loto, Plafar, articole electrice, sanitare & menaj, librărie-papetărie, reparații ceasuri, croitorie-retuș, reparații ceasuri, xerox, Feng Shui, haine, încălțăminte, magazin pentru animale cu prețuri mult sub cele de la Mall Vitan, primul deschis în București, 200 de metri mai încolo.

Mai întâi au dispărut bunicuțele cu urzici și lobodă și au apărut micii „afaceriști” cu fructe și legume exotice, după care Mega Image a închiriat locul și „pentru binele cumpărătorilor” au deschis un magazin alimentar „civilizat” ca afară..

Pe la începutul anului 2025 toate magazinele de la etaj au închis rând pe rând pentru că întregul etaj va fi fost să devină o sală de imensă de fitness. O parte s-au mutat pe străzile din apropiere, pe unde au găsit și au avut posibilitatea, unii au închis de tot, iar pe alții i-am văzut zilele acestea încartiruiți în 3 șiruri de containere aliniate lângă fostul centru comercial.

În sărăcia zilelor noastre, Downtown Fitness e fix ceea ce ne lipsea să ne păstrăm silueta cu 65 lei/ zi, 295 lei/ lună ori 2500 lei/ an. Din când în când primăria declară război „tarabelor” le adună într-un spațiu pe care apoi îl desființează sau îi schimbă domeniul de activitate. Totul pentru binele cetățenilor…care cetățeni?!

N.R.: Vitan Center – Calea Vitan nr.13-19, București sector 3.

PAIANJENUL LUP: Femela își cară singură puii în spinare. „Tarantula românească”, cel mai mare păianjen din România!


INSIDER: „Ieri m-am întâlnit prin Gura Dobrogei cu unul dintre cei mai spectaculoși păianjeni de la noi: păianjenul lup. L-am mai văzut de câteva ori, dar niciodată n-am stat să-l fotografiez mai în detaliu. Așa că ieri când l-am văzut că traversa poteca prin fața mașinii, am oprit, mi-am pus obiectivul de macro pe cameră și m-am tăvălit prin țărână. Este absolut fascinantă această ființă, fiind cunoscută pentru comportamentul său unic prin care femela își cară singură puii în spinare, așa cum se vede și în aceste fotografii. Din câte știu, este cel mai mare păianjen din România, dimensiunile lui atingând chiar și 4 cm. Ca să vă faceți o idee de mărimea celui fotografiat de mine, am pus o monedă de 50 de bani lângă el.

Păianjenii-lupi produc mătase, însă ea nu este utilizată în construcția pânzei. Mătasea este utilizată la tapetarea pereților vizuinii. De obicei. ei sunt păianjeni solitari și nocturni. Aceștia sunt vânători activi, care călătoresc în căutarea prăzii. Se hrănesc cu diverse insecte sau alte artropode. Pentru ei un rol important are camuflajul, coloritul le permite să fie greu observați. Ajungând prada, păianjenii execută o săritură și o apucă cu primele membre. Alții preferă să aștepte prada în vizuină și când aceasta se apropie ei brusc se năpustesc asupra victimei. Păinajenii-lupi sunt reglatori importanți în efectivul de insecte. Trăiesc în jur de 1 – 2 ani și numai femelele și juvenilii iernează.

Nikon Z9 | Nikkor 105mm f/2.8 macro | 1/640 | f/14 | ISO 250″‘ SURSA

N.R.: Lycosidae este o familie de păianjeni, numită și păianjeni-lupi. Denumirea speciei provine de la cuvântul grecesc λύκος (lykos) – lup. Ei sunt vânători ageri și iuți, având o vedere dezvoltată. În prezent familia cuprinde 2 300 de specii, clasificate în aprox. 100 genuri. În funcție de gen şi specie, mărimea lor variază între 1 – 3 cm, uneori pot avea până la 4 cm. Opistosoma este alungită, de două ori mai lungă decât prosoma. Picioarele au o gheară mică. Ei au opt ochi dispuși în 3 rânduri. Rândul inferior este format din patru ochi mici, cel din mijloc din 2 ochi foarte mari. Al treilea este situat superior și lateral, este format din 2 ochi mici. Vederea lor este foarte importantă, fiind necesară în timpul vânătorii. La fel şi simțul tactil este dezvoltat. Păianjenii-lupi simt foarte bine oscilațiile solului produse de viitoarea victimă. Culoarea este de obicei cafenie, brună, gri sau neagră. Masculul se distinge de femelă prin dimensiunea mai mică a corpului, culoarea mai închisă și prin lungimea prin lungimea mai mare a pedipalpilor. Păianjeni-lupi posedă venin toxic pentru insecte, însă inofensiv pentru oameni. Totuşi, muşcăturile lor pot căuza dureri, inflamații și mâncărimi. Unele muşcături ale altor păianjeni au fost confundate cu cele ale păiajenilor-lupi. Acuplarea are loc vara, iar la speciile tropicale întregul an. Femela emană substanțe pentru a atrage masculul. Când se apropie, masculul emite semne cu membrele anterioare și se apropie încet de femelă. În cazul unei mişcări negândite, femela poate să atace masculul. Transferul spermatozoizilor are loc cu ajutorul pedipalpilor. După fecundare, femela își caută un loc pentru a țese un cocon în care sunt depuse ouăle. Păianjenii-lupi sunt unicii păianjeni care transportă coconul atârnat de opistosomă, mai exact de organele filiere. Coconul este purtat astfel 2 – 3 săptămâni. Păianjenii-lupi se deosebesc și prin felul lor de a se îngriji de urmași, după eclozare juvenilii se cațără pe corpul mamei.

Păianjenii-lupi se găsesc pe toate continentele, cu excepția Antarcticii. Ei locuiesc în frunziş, păşuni, între stânci. Locurile preferate sunt pădurile și câmpurile umede. Cea mai răspândită specie pe teritoriul românesc este Lycosa singoriensis (tarantula românească).” DETALII

ARHIVĂ: ALIEN: Tânțar văzut la microscopul electronic OXXO MUSCA-PĂUN: Emigrant nord-american, cetățean european din 2007 & pașaport românesc de 5 ani, poposește în Republica Moldova! OXXO GÂNDACUL RINOCER: Cea mai puternică ființă pe Terra ridică de 850 ori greutatea sa!