PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

Ultimele

NUREMBERG (2025), CINEMA: „Potențialul pentru un rău la nivelul celui comis de nazişti nu este ceva specific germanilor, ci este prezent în orice societate”


INSIDER: „Nici pe departe de capodopera din 1961, dar cel puţin o încercare de a descoperi ceva nou > Nuremberg (2025): Recenzie film – Stanley Kramer a realizat multe filme bune în cariera sa, dar Judecata de la Nuremberg le depăşeşte cu uşurinţă pe toate şi rămâne unul dintre cele mai prețuite filme ale mele din anii 1960. În timp ce Hollywood-ul de la acea vreme se bucura de comedii romantice colorate și drame anti-război, această poveste alb-negru de la tribunal despre urmările atrocităților naziste făcea ca toate acele filme să pară lipsite de culoare. Reimaginarea sau redescoperirea acestei poveşti monumentale şase decenii mai târziu nu a fost niciodată uşoară și nici nu a fost vreodată posibil să egalezi. moştenirea cinematografică a capodoperei lui Kramer. Cu toate acestea, apreciez că cineaştii au încercat cel puţin să exploreze ceva nouo perspectivă psihologică mai degrabă decât una juridică. Versiunea din 2025 a filmului Nuremberg nu se desfăşoară în sala de judecată, ci în mintea unui psihiatru. Filmul este spus în mare parte din perspectiva Dr. Douglas Kelley (Rami Malek), un psihiatru şef insărcinat să evalueze starea mentală a oficialilor nazişti Inainte de procesele lor. Această schimbare de focus lasă mai puțin loc pentru genul de schimburi captivante de replici din sala de judecată care au definit originalul din 1961 o decizie care, în cele din urmă, slăbeşte impactul dramatic al filmului. Cu toate acestea, în ciuda poveştii sale inegale, Nuremberg oferă câteva momente șocante şi puternice care merită menționate.

Povestea începe înaintea proceselor istorice, când Dr. Kelley sosește la inchisoare pentru a evalua dacă criminalii de războl nazişti sunt apți să fie judecaţi. Printre aceştia se numärä Hermann Göring, Interpretat de Russell Crowe, intr-una dintre cele mai impunătoare performanțe ale sale de la sfârşitul carierei. Douglas, perspicace și analitic, se trezește rapid atras într-un meci de şah psihologic cu Göring, care manipulează conversaţiile cu o uşurinţă tulburătoare. Ceea ce începe ca o evaluare de rutină se transformă curând într-un duel intelectual periculos. Cu cât Douglas il studiază mai mult pe Göring, cu atât îşi dă seama că acest om, în ciuda faptului că este un monstru, este incredibil de inteligent-poate chiar cu un pas înaintea lui. Fiecare cuvânt, fiecare zâmbet și fiecare tăcere calculată a lui Göring dezvăluie că şi-a planificat meticulos apărarea, chiar de la predare până la procedurile din sala de judecată. Provocarea lui Douglas este, aşadar, să găsească o modalitate de a-l păcăli si de a se asigura că justitia prevalează-in mod ideal, cu pedeapsa cu moartea pe care Göring o merită din plin..

După cum am menționat anterior, această versiune a filmului Nuremberg se concentrează mai mult pe războiul psihologic dintre doctor şi prizonier decât pe dezbaterile morale și juridice care au definit originalul. Filmul din 1961 rămâne una dintre cele mai mari drame judiciare realizate vreodată, cunoscută pentru cinematografia sa izbitoare, dialogurile puternice şi gravitatea morală. În schimb, acest nou film pare plat vizual şi inegal emoțional. Scenele din sala de judecată duc lipsă de tensiune, dezbaterile par lipsite de entuziasm, lar producția nici măcar nu încearcă să recreeze grandoarea tulburătoare a viziunii lui Kramer.

Totuşi, o secvență iese în evidență mai presus de toate – filmările din lagărul de concentrare. În momentul in care acele Imagini apar pe ecran, publicul, la fel ca personajele din film, rămâne fără cuvinte. Groaza, lipsa de umanitate şi documentarea brută a suferințel străpung mediocritatea restului filmului. Numai acea scurtă secvență poartă greutatea emoțională pe care o mare parte din film nu o susține. Din păcate, odată ce acel moment trece, narațiunea revine la ritmul său mediocru. Confruntările dintre Hermann şi Douglas, strategiile acuzării şi schimburile de replici din sala de judecată duc lipsă de profunzimea emoțională şi de sentimentul de urgență pe care le cere subiectul.

Totuşi, interpretările ridică considerabil filmul. Russell Crowe dovedește încă o dată că nu are nevoie de o regie elaborată sau de un scenariu extravagant pentru a atrage atenția. Portretizarea lui Göring este stratificată, înspăimântătoare şi totuşi tulburător de carismatică. Accentul german, calmul arogant şi manipularea psihologică subtilă toate sunt livrate cu intensitatea caracteristică lui Crowe. Între timp, Rami Malek oferă o interpretare care adesea rivalizează şi, ocazional, o depăşeşte pe cea a lui Crowe. În rolul Dr. Douglas Kelley, el portretizează curiozitatea, confuzia morală şi conflictul intern cu o reținere admirabilă. L-am admirat pe Malek încă din Bohemian. Rhapsody”, lar acest rol ii întăreşte amploarea şi maturitatea ca actor. Distribuția secundară inclusiv Leo Woodall, John Slattery, Colin Hanks, Mark O’Brien, Wrenn Schmidt, Lydia Peckham, Michael Shannon şi Richard E. Grant-contribuie cu interpretări solide care completează ansamblul.

Unde filmul se clatină cel mai mult este execuţia tehnică. Cinematografia este dezamăgitor de obişnuită o dezamăgire serioasă, având în vedere profunzimea istorică şi potențialul emoțional al subiectului. Montajul pare inconsistent şi nu construieşte tensiune în mod eficient. Regia artistică, deşi acceptabilă, nu cufundă niciodată spectatorul în Germania postbelică. Chiar şi coloana sonoră de fundal pare estompată, rareori sporind starea de spirit sau atmosfera. Cadranul de deschidere un bărbat care urinează pe o emblemá nazistä – sugerează un ton provocator, dar această îndrăzneală dispare la scurt timp după aceea. Regizorul James Vanderbilt menține povestea ancorată în realism şi autenticitate, dar abordarea sa duce lipsă de foc cinematografic. Ritmul este lejer, lar tonul rămâne prea estompat pentru o poveste de o asemenea amploare morală și istorică. Ceea ce lipsește aici este curajul de a înfrunta intunericul cu toată forţa. Judecata de la Nürnberg a lui Kramer nu a descris doar istoria-i-a făcut pe spectatori să simtă angoasa el morală. Acest nou Nürnberg doar o observă. Este un studiu psihologic care uită să angajeze inima. Filmul avea potențialul de a fi mai ascuțit, mai brutal și mai introspectiv, dar se mulțumește cu a fi de vizionat mai degrabă decât de neuitat. Și totuşi, în ciuda tuturor defectelor sale, Nuremberg nu este un eșec total. Merită meritul de a fi revizitat un capitol crucial al istoriei şi de a încerca să-l interpreteze printr-o lentilă proaspătă. Unele scene – in special cele care implică filmările din lagär şi duelurile verbale dintre Malek şi Crowe – persistä mult timp după derularea genericului. Ne amintesc că sub suprafata filmului se află ecoul a ceva puternic, ceva ce ar fi putut fi extraordinar cu o viziune mai puternică.

Pe scurt, Nuremberg este un efort nobil care nu atinge măreția. Nu dezonorează originalul și nici nu se apropie de a-i egala strălucirea. Ceea ce oferă în schimb este o abordare modernă, înclinată spre psihologie, a aceleiaşi poveşti imperfectă, dar fascinantă pe momente. Pentru pasionații de istorie şi fanii actorilor implicați, merită vizionat. Dar pentru cei care au fost martori la impactul atemporal al capodoperei din 1961, acest nou capitol va fi probabil perceput ca un ecou slab, inegal şi tänjind după gravitatea predecesorului său.” SURSA

N.R.: Nuremberg”, un film inspirat de cartea, The Nazi and the Psychiatrist” scrisă de Jack El-Hai, relevă profunzimea şi complexitatea psihologiei răului, precum şi importanţa excepţională a figurii psihiatrului Douglas Kelley. Regizorul James Vanderbilt a apreciat enorm cartea lui El-Hal şi a explorat mutiple perspective documentate privind natura şi originea răului, dilemele morale, rolul medicului psihiatru în context istoric şi cinematic, si impactul asupra dezbaterii contemporane despre responsabilitatea individuală şi socială. Pentru a face, însă, un film de ficțiune agreabil şi digerabil pentru publicul comercial, Vanderbilt, sprijinit de un grup de producători experimentați (Richard Saperstein, Bradley J. Fischer, James Vanderbilt, Frank Smith, William Sherak, Cherilyn Hawrysh, Benjamin. Tappan, István Major & George Freeman) a mizat atât pe povestea reală a proceselor de la Nürnberg, concentrându-se pe relația complexă dintre psihiatrul american care evalua prizonierii nazişti şi inculpaţii de rang înalt din conducerea Germaniei naziste, în special cu Hermann Göring, dar si pe contribuția esențială a procurorul-sef Robert H. Jackson, primul care a condus o echipă internațională într-un proces al crimelor împotriva umanității, incluzând, de asemenea, povesti conexe care să redea contextul istoric.

Filmul Nuremberg” a avut premiera pe 10 decembrie 2025 în cinematografe, distribuit de T.R.I.B.E. Films. Din distribuţia deja menționată fac parte Russell Crowe: Hermann Göring; Rami Malek: Douglas Kelley; Michael Shannon: Justice Robert H. Jackson, Richard E. Grant: Sir David Maxwell-Fyfe; Leo Woodall: Sgt. Howie Triest: John Slattery: U.S. officer: Wrenn Schmidt: Elsie; Lotte Verbeek: Emmy Göring; Andreas Pietschmann: Rudolf Hess.

CITATE DIN FILM: @”Sunt prizonier pentru că ai câştigat și noi am pierdut, nu pentru că ești superior moral!” @ „Dacă înţelegem răul, s-ar putea să putem preveni ca acest lucru să se întâmple din nou.” @ „Singurul indiciu despre ce poate face omul este ceea ce a făcut omul.” @ „Putem elimina tirania domestică doar atunci când facem toți oamenii responsabili în fața legii, astfel încât să nu se mai poată întâmpla niciodată.” @ „Orice victorie mai mică decât cea totală va fi considerată o înfrângere totală. Trebuie să fii impecabil!” @ „ȘTIŢI DE CE S-A ÎNTÂMPLAT ASTA. AICI? OAMENII AU LĂSAT SĂ SE ÎNTÂMPLE. NU S-AU RIDICAT PÂNĂ CÂND A FOST PREA TÂRZIU.”

În propria sa carte, „22 de celule în Nürnberg”, Kelley a concluzionat că naziştii judecaţi, inclusiv Göring, erau oameni obişnuiţi – poate ambițioși și cruzi, niște narcişişti, dar nu psihopați – și a avertizat că potențialul pentru un rău la nivelul celui comis de nazişti nu este ceva specific germanilor, ci este prezent în orice societate, inclusiv în America.”

ORADEA: „Zeci de porumbei au fost găsiți morți grămadă, fix în inima orașului’


INSIDER: „Oradea – Ce se întâmplă cu porumbeii din centru?! Astăzi, pe străzile Piața Ferdinand și Libertății, zeci de porumbei au fost găsiți morți grămadă, în același loc. Nu unul, nu doi – un morman întreg de păsări moarte, fix în inima orașului. Asta nu este normal. Asta nu este natural. Un astfel de fenomen indică fie otrăvire intenționată, fie expunere la o substanță extrem de toxică din proximitate. Oricare ar fi explicația, avem de-a face cu un pericol real, nu doar pentru animale, ci și pentru oameni.

➡️ Poate nu vă pasă de porumbei, dar aveți copii, animale de companie, nepoți.
➡️ Oricare dintre ei poate atinge accidental otrava sau poate intra în contact cu zona contaminată.
➡️ Aici nu mai vorbim doar de cruzime, ci de un risc direct pentru sănătatea publică.

Unde sunt autoritățile?
Unde este Primăria Oradea, Direcția Sanitar-Veterinară, Garda de Mediu? Cine verifică ce se întâmplă în CENTRUL orașului? Această situație trebuie investigată IMEDIAT, cu transparență și rezultate făcute publice!Sănătatea oamenilor NU se negociază. Viața animalelor nu se tratează cu indiferență.

📢 Distribuiți. Un oraș civilizat nu ascunde sub preș asemenea lucruri.” SURSA

N.R.: Porumbelul (Columba livia) sau porumbelul de stâncă sau porumbelul comun este un membru al familiei de păsări Columbidae (porumbei și turturele). În uzul comun, este adesea denumit simplu „porumbel”, deși aceasta este forma sălbatică a păsării; porumbeii cei mai familiari oamenilor sunt forma domesticită a porumbelului sălbatic de stâncă. Porumbelul domestic (Columba livia domestica, care include aproximativ 1.000 de rase diferite) a descins din această specie. Porumbeii domestici evadaţi au crescut populaţiile de porumbei sălbatici din întreaga lume. Porumbelul de stâncă a fost descris oficial în 1789 de naturalistul german Johann Friedrich Gmelin în ediția revizuită și extinsă a Systema Naturae scrisă de Carl Linnaeus. El I-a plasat alături de toți ceilalţi porumbei în genul Columba și a inventat numele binomial Columba livia. Numele genului Columba este cuvântul latin care înseamnă „porumbel”, a cărui etimologie mai veche provine din greaca veche κόλυμβος (kólumbos), „înotător”, de la verbul κολυμβάω (kolumbáō), „plonjare cu capul înainte, scufundare, înot”.. Aristofan și alți autori folosesc cuvântul κολυμβίς (kolumbís), „înotător”, pentru numele păsării, din cauza mişcării sale de înot în aer. Epitetul specific livia este o variantă din latina medievală a lui livida, „livid, gri-albăstrui”. Cea mai apropiată rudă a sa din genul Columba este porumbelul de deal, urmat de porumbelul de zăpadă, porumbelul pătat și porumbelul cu guler alb.” DETALII

Curiozități Despre Porumbei: 1. Memorie și Navigație: Au o vedere extraordinară, pot vedea lumina ultravioletă și își amintesc locații perfect, chiar după ani, fiind unici în capacitatea lor de a găsi drumul acasă. 2. Viteză și Rezistență: Porumbeii voiajori pot atinge 70 km/h și parcurge 900 km într-o zi, datorită oaselor goale (mai uşoare) și muşchilor puternici. 3. Fidelitate: Sunt monogami, trăind în perechi pe viață, ceea ce i-a transformat în simbolul dragostei și parteneriatului. 4. Hrana Puiilor: Puii sunt hrăniți cu „lapte de porumbel”, o secreție nutritivă albă. bogată. produsă în guşa părinţilor. 5. Părinți Implicați: Masculul ajută la construcția cuibului și protejează femela în timp ce clocește ouăle. 6. Utilizare în Misiuni: Au fost antrenați să identifice culori vii (veste salvamari) în misiuni de salvare și ca mesageri. 7. Simboluri și Istorie: Darwin a studiat porumbeii pentru a înțelege evoluția, iar rasele domestice provin din porumbelul sălbatic de stâncă (Columba livia). 8. Auz Sensibil: Auzul lor este mai dezvoltat decât al omului, detectând sunete de la distanțe mari. 9. Longevitate: Trăiesc mult mai mult domesticiți (până la 25 ani) decât în sălbăticie (aprox. 10 ani). 10. Diversitate: Există multe rase, de la porumbelul gulerat la specii sălbatice, adaptate diverselor medii.

ARHIVĂ: TURBULENȚE CAP/ NET: Porumbeii păcii atacă antenele 5G? OXXO PORUMBELUL PĂCII: Dragostea trece prin stomac OXXO AUCHAN: Sacrificăm porumbei de dragul Valentine’s Day? OXXO HANUL GABROVENI: „Doar porumbei sau paraşutişti să nu fiţi, pentru că vă aşteaptă nişte ţepi la ferestre!” OXXO PESTE MORMINTE: Oprescu promitea Grădinile Semiramidei. PriMărie, nu FIREA cu porumbeii! OXXO SECTOR 2: De ce primarul Onţanu este votat de oameni, de câini şi de porumbei? Noblesse oblige! OXXO JUST MARRIED: “Iubirea te ridică, iubirea te coboară iubirea îți dă aripi, iubirea te omoară!”

MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ TIMIȘOARA: „Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand Tour până astăzi” – „Puntea” celor 100 de artefacte, dintre tragedia Vezuviului și pământul României!


INSIDER: „„Fragilitatea Eternului. De la Pompeii la Grand Tour până astăzi” este noua expoziție-eveniment care s-a deschis azi la Muzeul Național de Artă Timișoara ♥️

Și ce expoziție! Da, am fost acolo chiar din prima zi, aproape imediat după ce ușile s-au deschis. Încă se simțea în aer emoția aceea proaspătă, de început, când lumea intră într-o poveste pe care o va purta cu ea mult timp 🌫️, fără a ști la ce să se aștepte, căci încă nu e plin social media de poze și live-uri direct din expoziție.

Muzeul, cu sprijinul Consiliului Județean Timiș, găzduiește o expoziție cum nu s-a mai văzut în România, dedicată unuia dintre cele mai tulburătoare subiecte ale istoriei antice: Pompeii, orașul înghițit de cenușa Vezuviului 🌋.

Erupția Vezuviului din anul 79 d.Hr. a fost un sfârșit atât de brutal, încât și astăzi pare că timpul își ține respirația când ne întoarcem la el. Totul a început în miezul zilei, când orașul era viu și zgomotos, iar oamenii își vedeau de treburile lor obișnuite. Apoi cerul s-a rupt. Lumina s-a stins ca și cum cineva ar fi tras cortina peste soare, iar ziua s-a transformat brusc într-o noapte ireală, grea, sufocantă 🌑. Cenușa a căzut peste Pompei ca un întuneric lichid, oprind vieți, dar surprinzându-le, paradoxal, pentru totdeauna. În ultimele lor gesturi — un braț ridicat, o încercare de fugă, un copil strâns la piept — timpul s-a oprit. Pompeiul nu a dispărut doar; a rămas suspendat, ca o rană deschisă în istoria lumii, un loc în care clipa finală s-a conservat intactă 🕰️, amintindu-ne cât de fragili suntem și cât de straniu supraviețuiește memoria acolo unde viața s-a frânt.

Pompeiul e mai mult decât un sit arheologic. E o prezență. O dovadă că stilul poate supraviețui acolo unde zidurile au pierit. Un simbol al Modernității, care a modelat gustul Europei prin tradiția Grand Tour-ului — acele călătorii în care tinerii aristocrați veneau să descopere frumusețea și ruina, splendoarea și fragilitatea 🌍.

Și, într-un fel neașteptat, povestea aceasta ajunge și la noi, în Timișoara, prin Zsigmond Ormós — marele mecena al orașului și fondatorul muzeelor timișorene. El a vizitat Pompeiul în 1865 și din nou în 1872, iar impresiile lui au stat la baza studiului „Ruinele din Pompei” (publicat în 1879). Cu această ocazie a format o colecție proprie cu artefacte din Pompei și a demonstrat că Timișoara era deja, în secolul XIX, un loc viu de receptare și interpretare culturală — un „Grand Tour dinspre Răsărit”. ✨

Ormós este cel care a adus, într-un fel, Pompeiul în cultura timișoreană, cu ochi de cărturar și sensibilitate de colecționar. Și liantul celor două culturi, care leagă Pompei de Timișoara și face această expoziție ancorată în realitatea noastră 🤝.

În Palatul Baroc din Piața Unirii sunt expuse peste 100 de piese de patrimoniu — fresce, picturi, sculpturi, grafică, fotografii, artefacte rare — venite din marile muzee ale Italiei:
• Museo Archeologico Nazionale di Napoli
• Certosa e Museo di San Martino – Napoli
• Museo della Ceramica Duca di Martina – Napoli
• Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea – Roma
• Museo e Real Bosco di Capodimonte – Napoli
• Galleria Lia Rumma Milano – Napoli
• Museo Nazionale di Castel Sant’Angelo – Roma

Fragmente de lume romană, întregite de privirea noastră. Expoziția are și o componentă imersivă, narativă, ghidată de o voce. Și nu e o invenție arbitrară — ci pornită de la o descoperire reală: o inscripție arheologică de pe un altar funerar găsit la Adamclisi. Pe el apare numele unui soldat roman, Lucius Valerius Sacer, alături de mențiunea unui prefect al orașului Pompei, din păcate neidentificat.

Din această mică fărâmă de istorie s-a construit un narator postmodern: Sacer, supraviețuitor al Pompeiului, soldat roman ale cărui drumuri au unit epicentrul cultural al orașului cu frontiera Dacie. Prin ochii lui trecem prin momentele unei lumi fragile: ordinea iluzorie a unei civilizații opulente, apoi haosul indiferent al erupției.

Pompeiul a fost redescoperit în 1748, sub Dinastia de Bourbon din Regatul Neapolelui. Primele excavații, făcute mai mult pentru comori și prestigiu politic, au transformat Napoli într-un epicentru cultural, iar descoperirile au devenit scânteia care a aprins imaginația Europei și a alimentat Marele Tur (Grand Tour) ✈️.

În 1863, arheologul Giuseppe Fiorelli schimbă totul: împarte orașul în regiones și insulae, pune ordine în dezordine, iar prin tehnica mulajelor dezvăluie formele tragice ale victimelor — acele „anti-sculpturi” ale morții care încă ne taie respirația.

Pe măsură ce înaintezi în expoziție, vulcanul își schimbă chipul: fertilitate, distrugere, renaștere culturală, prosperitate, ruină romantică, amenințare latentă, laborator pentru arheologie, memorie, reflecție 🌋. Cataclismul natural intră în dialog cu cel uman.

Arta devine oglinda prin care ne vedem vulnerabilitatea. Lucrările lui Gian Maria Tosatti și Anselm Kiefer devin o cheie esențială pentru a înțelege cum reverberează catastrofa în sensibilitatea artistică a prezentului.

Tosatti, prin lucrări create din materiale vii, perisabile, destramă iluzia „perfecțiunii eterne” a Antichității și propune o perspectivă critică asupra istoriei ca proces instabil, aflat într-o continuă transformare. În felul acesta, el devine o punte conceptuală între fragilitatea lumii antice și fragilitatea lumii de azi.

Kiefer, care încheie expoziția cu un peisaj monumental plasat lângă un mulaj pompeian, readuce tema ruinelor în miezul secolului XX: războaie, traume, prăbușiri ideologice. Opera lui afirmă că marile catastrofe nu aparțin trecutului — ele continuă să modeleze umanitatea și felul în care ne raportăm la istorie 🕊️.

Iar la final, călătoria lui Sacer se încheie în Dacia. Vocea lui, aceea care ne-a purtat din Pompei până aici, se stinge pe pământul unde probabil i s-a încheiat și viața. Expoziția devine un memorial simbolic — o punte între tragedia universală a Vezuviului și pământul României, o meditație asupra felului în care cultura ne ajută să privim în față propria noastră impermanență. Și recunosc: am ieșit din expoziție cu o liniște grea în mine, dar și cu o claritate nouă — că unele povești nu se termină, doar schimbă vocea care le spune 🌙.” SURSA

N.R.: „💫„Fragilitatea Eternului. De la Pompei la Grand Tour până astăzi” nu este doar o expoziție, ci o întâlnire între lumi despărțite de secole, unite de aceeași nevoie de a înțelege, de a păstra și de a renaște. 🌋 Pășești printre vestigii care au supraviețuit cataclismelor și descoperi peste 100 de exponate aduse din importante muzee italiene, într-o călătorie care leagă istoria de fragilitatea și frumusețea eternă a lumii! 🖼️Fiecare frescă, sculptură și artefact poartă cu sine memoria unei lumi apuse, dar care încă ne vorbește, ne emoționează și ne apropie. ⏳ Expoziția este deschisă până pe 29 martie 2026. Program de vizitare: miercuri – duminică 10.00-18.00” DETALII

Bilete: Adulţi – 88 lei; Pensionari – 44 lei; Studenți – 22 lei. Adresa: Muzeul Naţional de Artă Timişoara Piaţa Unirii, nr.1 Timişoara.

BENZINĂRII, SPANIA: E-fuel/ pompa roz – carburantul sintetic, împiedică extincția autovehiculele non-electrice!


INSIDER: „Noua pompă care i-a bulversat pe şoferi în benzinării. Este un nou tip de combustibil și are culoarea roz, în Spania. În staţiile Repsol a apărut un nou tip de carburant marcat la pompă printr-un pistol roz, folosit pentru combustibili regenerabili cu emisii reduse. Experții spun că aceste alternative ar putea permite vehiculelor cu motoare pe benzină și motorină să continue să circule şi după 2035.

În statiile de alimentare întâlnim de obicei cu două tipuri principale de furtunuri: cele negre şi cele verzi, care indică motorina, respectiv benzina. Totuşi, de-a lungul anilor şi odată cu avansul tehnologic, au apărut noi combustibili şi carburanţi din familia celor sintetici şi regenerabili, ceea ce face ca în unele benzinării să apară şi pompa Roz deschis = benzină regenerabilă, unul dintre combustibilii cu cele mai reduse emisii & Roz intens = motorină regenerabilă, la fel de scăzută în emisii şi considerată „neutra” de companie.

Roz corespunde brandului NEXA, companie specializată în combustibili regenerabili, „salvatorii” motoarelor după 2035. Compoziție: Un combustibil sintetic, produs cu energie regenerabilă, folosind hidrogen verde și CO2 captat, adică un e-fuel. Motorină regenerabilă, cunoscută sub numele de Nexa XTL – combustibil lichid fabricat din deşeuri organice, cum ar fi uleiul de gătit uzat sau cojile de nuci, etichetat ca fiind 100% regenerabil. Acest tip de combustibil diferă de motorina tradițională prin materialele și tehnicile folosite pentru producţia sa. Repsol este o companie energetică globală implicată în producția și comercializarea acestor combustibili sustenabili” SURSA

ARHIVĂ: CÂNEPĂ VS PETROL: Sticla de plastic obținută din cânepă se descompune în 80 de zile, PET-ul trăiește 1 milion de ani mai mult!

ÎNGERUL CUȚITELOR: Statuie de 8,2 metri și 3,5 tone, realizată din 100.000 de „arme albe” confiscate/ predate voluntar face Turul Păcii în Marea Britanie


INSIDER: „Îngerul Cuțitelor”, Marea Britanie – „Să facem din tun tractoare / Din atom – lumini, izvoare / Din rachete nucleare / Pluguri de arat ogoare!’ – varianta cu monarhie constituțională…

N.R.:”Statuia din imagine este „The Knife Angel” (Îngerul Cuțitelor), un monument național împotriva violenței și agresiunii. A fost creată de artistul Alfie Bradley și British Ironwork Centre. Sculptura are o înălțime de aproximativ 8,2 metri (27 de picioare) și cântărește 3,5 tone. Este realizată din peste 100.000 de cuțite și lame confiscate sau predate voluntar de către 41 de secții de poliție din Marea Britanie.

Scopul său este de a crește gradul de conştientizare cu privire la infracțiunile cu cuțitul și de a promova un mesaj de pace și non-violenţă. Sculptura nu are o locație permanentă, ci face un turneu prin diferite oraşe şi localități din Marea Britanie pentru a inspira schimbarea și a servi ca un catalizator pentru dialog și educaţie.” SURSA


ARHIVĂ: STOP (STAR) WARS: „Să facem din tun tractoare/ Din atom – lumini, izvoare/ Din rachete nucleare/ Pluguri de arat ogoare!” OXXXO ARMAN: „Speranța pentru pace”, Beirut (Cartierul General al Armatei Libaneze) mai înaltă decât „Parcarea pe termen lung’, Paris

AVICENNA: Descoperirile lui, acceptate de medicina modernă după 1000 de ani – Bustul său degradat, cu spatele la bulevard, inexistent bucureșteanului grăbit!


INSIDER: „Statuia lui Ibn Sina (Avicenna) – În Parcul Eroii Sanitari lângă curtea Facultății de Medicină Carol Davila. Statuia este așezată cu spatele la bulevard. Se află într-o stare jalnică. Bulevardul Eroii Sanitari Nr. 8.” SURSA

N.R.: Pe numele său adevărat, Abu’Ali al-Husayn Ibn Abd Allah Ibn Sina, „Sheikh al-Rais” („Prinț al savanților”), Avicenna (numele latinizat sub care a rămas cunoscut) a fost un medic și filosof persan (980- 1037), preocupat, de asemenea, de astronomie, chimie, psihologie. Arabii îl numeau „al treilea Aristotel”. Avicenna este autorul a sute de lucrări care au stat la baza studiilor medicale și a studiilor experimentale din diverse domenii timp de peste cinci secole, deopotrivă în Orient și în Occident. Cele mai cunoscute scrieri ale sale sunt „Cartea vindecării” și „Enciclopedia medicală Qanun”. Se spune despre Avicenna că avea o memorie excepţională, că, la vârsta de numai 14 ani, I-a citit dintr-o „suflare”, zi și noapte, pe Hipocrate, considerat, astăzi, „părintele medicinei”. Avea doar 17 ani când a început să practice medicina, după ce l-a vindecat pe emirul Nuh II, de otrăvire cu plumb. De-a lungul întregii sale vieți, savantul persan a fost convins că orice boală se poate vindeca dacă îi sunt cunoscute cauzele şi factorii care-i influenţează apariţia. Avicenna a fost primul care a stabilit reguli despre modalităţile de testare a unui medicament nou, înainte ca acesta să fie administrat pacienţilor, iar într-una dintre cărţile sale sunt înregistrate nu mai puţin de 760 de medicamente, cu informaţii despre utilizarea şi eficacitatea acestora. Savantul persan este și unul dintre primii medici care au observat relaţia dintre emoţii, starea fizică a pacienţilor și efectele benefice ale muzicii asupra corpului şi spiritului, ceea ce medicina modernă va accepta abia după mai multe secole. Începând cu 2003, UNESCO a instituit Premiul Avicenna, care se acordă la fiecare doi ani, pentru realizări deosebite în domeniul eticii în ştiinţă, scopul fiind de a atrage atenţia asupra problemelor ridicate de progresele ştiinţifice și tehnologice, care trebuie să fie întotdeauna în slujba binelui pentru oameni.

Experimentul lui Avicenna a avut ca scop să arate felul în care frica, dacă nu este gestionată corect, poate să paralizeze fiinţa. Chiar dacă, pentru experiment, s-a folosit de două animale, savantul persan a explicat faptul că mecanismele care se declanşează în organism, in condiţii de frică, sunt valabile și la om. În două cuști separate, securizate şi aşezate la mică distanţă una de alta, Avicenna a pus un lup și un miel, astfel încât cele două animale să se poată vedea permanent, dar fără să existe vreun risc ca lupul să evadeze din cușcă sau să atace mielul. Și lupul şi mielul au primit hrană și apă din belşug. În timp ce lupul a mâncat toată hrana din cușcă și, sătul fiind, a urlat tot timpul, încercând să rupă gratiile și să ajungă la miel, acesta din urmă a refuzat hrana şi, paralizat de spaimă, nu a rezistat mai mult de o săptămână.

Mutatis mutandis, spune experimentul lui Avicenna, „mielul” poate fi oricare dintre oameni, într-un anumit context, iar „lupul” orice fel de pericol real sau imaginar, care anulează gândirea logică. La om, ca la majoritatea mamiferelor, frica provoacă o activitate hormonală intensă, care poate determina pielea să elibereze un miros puternic, generează, în acelaşi timp, o excitare a văzului şi a auzului. Omul înspăimântat încremenește ca o statuie, rămâne nemişcat și fără să respire sau se ghemuiește instinctiv, pentru a scăpa de privirea celorlalți. Inima bate violent și palpită, se modifică ritmul cardiac, respiraţia este accelerată, glandele salivare acționează imperfect, gura devine uscată, mușchii tremură etc. Experimentul lui Avicenna despre frică a evidenţiat, în urmă cu aproximativ o mie de ani, ceea ce oamenii de ştiinţă de astăzi au descoperit despre unul dintre cele mai vechi şi mai puternice sentimente care ne influenţează starea de spirit, comportamentul, deciziile, felul de a fi, de cele mai multe ori fără să conştientizăm mecanismele subtile ale minţii noastre sau fără să recunoaştem că suntem vulnerabili dintr-o astfel de perspectivă. Există tot felul de frici – de la cele individuale, la cele colective, de la simple temeri, frici „liniştite”, banale sau bizare (frică de întuneric, de praf, de oglinzi, de valuri, de insecte etc.), la fobii generatoare de panică și anxietate, care au ca resort percepţii si reacţii individuale, subiective, și numai într-o anumită măsură o realitate obiectivă. Creierul este responsabil de blocarea comportamentului firesc, provocând un fel de „paralizie” mentală, printr-un exces de analiză, cauzele unor astfel de reacţii rămânând, în mare parte, necunoscute.

AVICENNA (IBN SINA) 980, BUKHARA (PERSIA) -1037, HAMEDAN/ GÂNDITOR, FILOZOF, MEDIC ȘI MATEMATICIAN PERSAN UNUL DINTRE CEL MAI CUNOSCUȚI SAVANȚI DIN IRAN ŞI DIN LUME/ AMBASADA REPUBLICII ISLAMICE IRAN-2003″

ARHIVĂ: MENS SANA IN CORPORE SANO: „Bă, frica vă paralizează sistemul imunitar! Activitatea energetică a minții se manifestă în corpul fizic!”

PORSCHE 911 CRYSTAL GT3: Fugită în rochia de bal, Swarovski-sclipicioasă direct de la Essen Motor Show


FOTO/VIDEO

INSIDER: „Crystal GT3: @zperformancewheels demonstrează cum să ieși în evidență la ESSEN MOTOR SHOW cu acest Porsche împodobit cu milioane de cristale!” SURSA

N.R.: „Porsche 911 GT3 este un model de înaltă performanță al mașinii sport 911, cu un motor natural aspirat de 4,0 litri, disponibil cu transmisie manuală sau automată (PDK). Varianta de bază are 510 CP, atinge 100 km/h în 3,4 secunde și o viteză maximă de 311 km/h. Există și varianta 911 GT3 with Touring Package (cu aripă spate discretă) și modelul extrem 911 GT3 RS, optimizat pentru circuit.

Specificații cheie: Motor: 4,0 litri, boxer, natural aspirat; Putere: 375 kW / 510 CP (pentru modelul standard GT3); Accelerație (0-100 km/h): 3,4 secunde (cu transmisie automată/manuală); Viteză maximă: 311 km/h; Transmisie: Cutie manuală cu 6 trepte sau automată cu dublu ambreiaj (PDK); Tracțiune: Spate; Consum: 13,8-13,7 l/100 km (combinat)

Variaţii: 911 GT3: Modelul de bază, cu aripă spate fixă; 911 GT3 with Touring Package: Similar cu modelul de bază, dar fără aripa spate fixă, înlocuită cu un spoiler retractabil automat; 911 GT3 RS: Varianta mai extremă, optimizată pentru circuit, cu aerodinamică radicală și o putere mai mare (până la 525 CP, în funcție de model), conform Porsche.

ARHIVĂ: MAGNOLIU: Porsche Taycan Champagne Rose. Nu este de mâncare! OXXXO VIENA: Prima și singura camionetă Porsche 944 cu 6 roți din lume OXXO 311: „Iubita mea cu ochii ca cafeaua / Şi părul mătăsos ca catifeaua / Că când te văd mă simt ca carameaua”

GALATEEA CONTEMPORARY ART: Expoziția „?” de Lucian Țăran – 60 de bebeluși din ceramică abandonați pe gresia rece – Mai suntem lăsați să fim oameni?


INSIDER: „La Galeria Galateea Contemporary Art (Calea Victoriei nr. 132 din Bucureşti sector 1) are loc până pe 16 decembrie 2025, expoziția „?” a sculptorului Lucian Ţăran. Simbolul interogaţiei deschide eventuale introspecții la nivel personal și social în căutarea unui răspuns salvator la adresa conştiinţei umane contemporane. Întrebarea este dacă omul mai este om, dacă această societate în continuă transformare reuşeşte să salveze oamenii sau să-i ducă spre autodistrugere, datorită dezvoltării ştiinţei şi tehnologiei care ridică nivelul de pericol în cazul conflictelor pe motive mercantile şi egocentrice de supremație economică și teritorială. În fața acestor provocări e bine să amintim că în natura umană există iubire, pace și compasiune. (Iulian Virtopeanu)

Lucrarea ,,?” a sculptorului-ceramist Lucian Ţăran elimină tot ce nu e necesar. Şaizeci de copii din ceramică. Atât. Nu ai nevoie de explicații. Se înmulţesc în capul tău pentru că aşa fac numerele reale. Nu stau pe loc. Şaizeci devin şase mii care devin ceva ce nu mai poți număra. Şi în această progresie se relevă adevărul pe care vremea noastră a ales să îl ignore: faptul că fiecare formă ceramică reprezintă nu o cifră statistică, ci o viaţă, una sacră.

Te uiți la aceste forme mici și ceva arde. Arderea asta e esenţială. Dacă nu arde, nu funcţionează. Pentru că în ea recunoaştem focul din care ceramica s-a născut-aceeaşi temperatură de 1150 de grade care a transformat lutul în mărturie permanentă. Artistul n-a vrut să ne simțim confortabil. Confortul omoară arta. Artistul a vrut să ne trezească. În această trezire găsim rostul cel mai înalt al artei: nu să ne decoreze vieţile comode, ci să ne facă să vedem ceea ce am ales să nu vedem.

Fiecare copil ceramic poartă greutate. Nu o greutate fizică, ci una emoțională. Greutatea a ceea ce am pierdut, ce pierdem în continuare, ce ne prefacem că nu vedem. Pentru că lutul din care sunt făcuți ne reaminteşte ce suntem cu adevărat – fragili, modelabili, muritori. Întrebarea e chiar acolo: „Mai suntem lăsați sa fim oameni?” Ea te lovește sau nu. Dacă te lovește, o să ştii și răspunsul. În liniştea ce încojoară aceşti mici martori, alături de Ţăran, nu cerem pacea. O pretindem.” SURSA

N.R.: Program – Luni, Miercuri, Vineri: 16.00-20.00 Marți, Joi: 12.00-16.00.. Chiar dacă e închis expoziția se vede din stradă și timpul va încremeni o clipă în momentul în care o zărești în goana zilnică. Și chiar dacă nu te oprești, imaginea îți va rămâne pe retină și te va bântui un timp, iar toate gândurile tale vor fi întrebătoare…

GRAND HÔTEL DU BOULEVARD: Primul Crăciun – cu soldaței „Spărgător de Nuci” pentru uriași, căluți de carusel, globuri supradimensionate și mii de luminițe


INSIDER: „Corinthia Grand Hotel du Boulevard – Decorul exterior al Corinthia Bucharest, creat de renumitul designer lituanian Mantas Petruškevičius, transformă fațada hotelului într-o scenă vibrantă, unde teatralitatea se întâlnește cu nostalgia lumii lui Dickens. Arhitectura Belle Époque capătă o nouă viață sub lumina caldă a mii de metri de ghirlande, într-un spectacol ce evocă eleganța unui decor clasic, reinterpretat cu rafinament contemporan.

Brazi naturali și artificiali, decorațiuni în formă de cai și baloane, precum și structuri ornamentale amplasate pe balcoane și marchize creează o compoziție festivă spectaculoasă. alături de impunătorii soldați „Spărgătorul de Nuci”, fiecare element contribuie la un univers vizual coerent, plin de poveste.

Rezultatul este o atmosferă de sărbătoare cu adevărat feerică, în care luxul discret, inspirația victoriană și magia Crăciunului se împletesc într-un decor care transformă hotelul într-un punct de atracție emblematic al sezonului festiv din București.” SURSA

N.R.: „Grand Hôtel du Boulevard este situat în centrul Bucureștiului, la intersecţia străzilor Calea Victoriei și bulevardul Elisabeta. În 1865 omul de afaceri Jacques Herdan cumpără terenul și începe construcția unui hotel după planurile arhitectului Alexandru Orăscu – primul arhitect din Țara Românească cu studii de specialitate finalizate la Berlin și Munchen (autorul clădirii Universității și a Palatului Dacia din capitală). Clădirea numită Hotel Herdan este inaugurată în 1871 (după alte surse hotelul a început să funcționeze din 1873); are la parter un restaurant franţuzesc și librăria Alcalay. Începând cu 1877 hotelul se numește Grand Hôtel du Boulevard și este primul hotel bucureştean care a tras apă curentă. Dotat de la inceput cu iluminat electric, ascensor, omnibus de la gară, salon de lectură, post telefonic și adresă telegrafică specială. Hotelul este apreciat dar prețurile sunt mari, de exemplu, o cameră modestă costă 12 franci pe zi în 1877.

De-a lungul timpului, Grand Hôtel du Boulevard a găzduit săli de pictură, întruniri parlamentare, iar în saloane, după 1918 se organizează „Pour toi et pour moi”, un club de dans cunoscut în perioada respectivă. În 1934, patru ofiţeri ai armatei române pun la cale un atentat împotriva regelui Carol al II-lea. Aceştia se cazaseră la etajul doi, în camera 44, şi au plănuit uciderea regelui în Noaptea de Înviere, în momentul în care alaiul regal trecea pe sub balcoanele hotelului spre Dealul Mitropoliei, atentatul a eşuat, ofiţerii fiind arestaţi. Mai târziu, regimul de după război a naționalizat hotelul, la parterul acestuia deschizându-se Librăria Academiei, acolo unde fusese celebra Librărie Alcalay. Între 1950 şi 1974 clădirea a fost un sediu ministerial. Hotelul a fost în renovare de mai bine de 10 ani. Niro Investment Group a achiziționat hotelul şi a încheiat un parteneriat cu Corinthia Hotels. Hotelul a fost redeschis în martie 2025 sub numele Corinthia Grand Hôtel du Boulevard.” SURSA

Adresa Bulevardul Regina Elisabeta nr.21, București. Preţ pentru 1 noapte, 2 adulţi – 2.392 lei.

ARHIVĂ: RESTAURARE: Grand Hôtel du Bulevard, ascuns în centrul Capitalei. Peisajul strică faţada!

DEMOLARE BANCOREX: Prima clădire modernă de birouri construită în București – simbol al tranziției spre economia de piață după Revoluția din ’89


INSIDER: „Bancorex, prima clădire modernă de birouri construită în București, simbol al tranziției (post-revoluționare) spre economia de piață, finalizată în 1997 pe Calea Victoriei nr. 15, lângă Palatul CEC. Clădirea a fost ulterior achiziționată de AFI Europe, care intenționează să o transforme într-un proiect de Clasa A cu funcțiuni mixte (birouri, spații de agrement) conform celor mai înalte standarde de sustenabilitate.

AFI a cumpărat anul trecut fostul sediu al Bancorex de la Immofinanz, parte din CPI Property Group. Israelienii au dat pe clădire 27,5 milioane de euro și au planuri de renovare autorizate, asta după ce Immofinanz o cumpărase cu 36 de milioane de euro în 2020 de la BCR.

Lucrările de construcție au fost autorizate chiar de fostul primar, Nicuşor Dan, iar demolarea parţială a început în luna septembrie. Cele mai recente date ale companiei, consultate de Economica.net, arată că la finalizare, clădirea va avea peste 29.000 de mp și are în prezent o valoare contabilă de 32 de milioane de euro. Costurile estimate pentru finalizare sunt de 68,9 milioane de euro, fără costul de achiziție. În total, clădirea va depăşi valoarea de 100 de milioane de euro.” DETALII