PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

Ultimele

TEATRU LA CUB – IAȘI: După 15 ani, manechinul lui I.L. Caragiale așteaptă ordinul de evacuare


INSIDER: „Omul care atârnă” agățat de colțul clădirii „Teatru la Cub” din Iași – manechin cu înfățișarea lui Ion Luca Caragiale – este varianta mioritică a lui „Freud – Hanging Man” a lui David Černý (Praga). Instalația artistică a fost realizată în anul 2010, cu ocazia premierei spectacolului „O noapte furtunoasă”, în regia lui Alexandru Dabija.

Sala „Teatru la Cub” a primit în anul 2010 din partea Uniunii Teatrale din România (UNITER) premiul pentru proiecte inedite și realizări remarcabile. Sala de spectacole a fost creată din nevoia actorilor de a avea un spațiu în care să repete până când renovarea teatrului, de la acea vreme, ar fi fost terminată. Deși de atunci spectacolele la Teatrul Cub se joacă întotdeauna sold-out, anul acesta Primăria Iaşi dorește dărâmarea/ relocarea acestuia în pofida tuturor iubitorilor de artă care protestează din toate părțile. DETALII

Ion Luca Caragiale (n. 1/13 februarie 1852, comuna I. L. Caragiale, judeţul Dâmbovița – d. 9 iunie 1912, Berlin, Germania) a fost un dramaturg, nuvelist, pamfletar, poet, scriitor, director de teatru, comentator politic și ziarist român. A fost ales membru post-mortem al Academiei Române.”

ARHIVĂ: ION LUCA CARAGIALE: S-a exilat din „țara unde lingușirea și hoția sunt virtuți”. După un secol, 6 milioane de români gândesc la fel!

ÎMPĂRATUL TRAIAN TRĂIEȘTE: Așteaptă în curte la Artmark o licitație de sculptură şi mobilier de grădină


INSIDER: „Mă bucur că l-am reîntâlnit pe Traian. #bucurestiulmeudrag SURSĂ

N.R.: Curtea Artmark, strada C.Z. Rosetti nr.5, București sector 1 – operator cultural privat ce se ocupa cu licitații. Statuia împăratului Traian este opera sculptorului Vasile Gorduz (1931-2008). Statuia de la București este de fapt ultima copie dintr-un proiect care cuprinde trei piese. Celelalte două se află la Sevilla, locul de naștere al lui Traian și la Roma.

Monumentul, „Ofranda lui Traian”, dezvelit la 29 aprilie 2012, cu o înălțime de 2,15 metri, este turnat din aproximativ 500 de kilograme de bronz şi îl reprezintă pe împăratul Traian, stând în picioare gol (nud), ținând în brațe o vietate fantastică, rezultată din contopirea între Lupa Capitolina, cu trei țâțe, simbolizând latinitatea poporului român, din al cărei cap sucit spre stânga iese parcă fluturând un trup de şarpe, încercând să sugereze stindardul de luptă al dacilor, un dragon format prin îngemănarea a două animale: capul de lup și trupul de șarpe, reprezentând mitul genezei daco-romane a poporului român. Pe soclul statuii, înalt exact cât o treaptă a scărilor monumentale ale muzeului, este prinsă o placă de alamă în care sunt săpate cuvintele: „IMPERATOR TRAIANVS/SCVLPTOR: VASILE GORDVZ” Cinci ani mai târziu, vizibil împuținată/ pierdută/ furată a dispărut subit.” DETALII

ARHIVĂ: TRAIAN ÎN DACIA 2017: „Ori s-a pierdut, ori s-a furat, ori s-a fărâmat. Sau doar a emigrat!” OXXO TERMINATORI: Ce a văzut Traian în Dacia? Exact ce văd acum americanii şi ruşii – aur, petrol şi sclavi! OXXO EXHIBIŢIONISM: Traian, răpus în Dacia altui Traian. De la criogenie, mumificare şi zoofilie, la planking! OXXO ANDURANŢĂ: Traian, de la criogenie la mumificare! OXXO ISTORIE: Traian, blocat în nămeţi la Muzeul Naţional OXXO TRADIŢII URBANE: De la mireasa-biciclistă adusă la muzeu, la hora miresei din bulevardul Unirii! OXXO SUVENIR: Natură moartă cu suporteri spanioli

FREUD STATUIE, PRAGA: „Omul suspendat” între frica de moarte, lupte interioare & crize de identitate. Turiștii „salvatori” sună la 112!


INSIDER: „Știați că această statuie care îl înfățișează pe Sigmund Freud a fost cauza mai multor apeluri la poliție de-a lungul timpului? Unii turiști au crezut că e o persoană reală… De fapt, este o operă de artă contemporană a autorului ceh David Černý, terminată și expusă publicului în 1997. Opera se numește „Omul suspendat” și semnifică frica de moarte, luptele interioare ale speciei umane și crizele de identitate, teme abordate în cariera lui de Freud. E o statuie din bronz și se găsește în apropierea Teatrului Național. E unul dintre cele mai fotografiate obiective turistice din Praga..SURSĂ

N.R.: ‘SIGMUND FREUD | 1997. Sculptura din 1996 îl înfăţişează pe Sigmund Freud, agăţat de o bară prinsä de acoperişul unei clădiri de pe strada Husova. Deşi agăţat, este de remarcat faptul că, în acelaşi timp, mâna stângă o ţine în buzunarul de la pantaloni, ceea ce arată o oarecare relaxare, contemplând dacă să se elibereze sau nu. Černý, la acea vreme, vorbea despre venirea noului mileniu şi despre ce se va întâmpla, lucrarea simbolizănd precaritatea intelectualismului în secolul XX și dilemele existențiale ale omului modern. Din acest motiv, a ales o personalitate care să fie un simbol al intelectualismului secolului trecut. Strada Husova, Praga 1. Deși a fost expusă în diverse orașe, locația sa permanentă este pe strada Husova din Orașul Vechi din Praga. Aspectul său realist a determinat ocazional trecătorii să o confunde cu o persoană reală în pericol.

DAVID ČERNÝ (născut pe 15 decembrie 1967) este un artist ceh. Lucrările sale pot fi văzute în diferite locații din Praga, precum și în propriul său muzeu din Praga, numit Musoleum. Černý a câştigat notorietate în 1991 pictând în roz un tanc sovietic care a servit drept monument de război în centrul Pragăi. Actul său de nesupunere civică a fost considerat vandalism și a fost arestat pentru scurt timp.

O altă contribuție remarcabilă a lui Černý la Praga este „TOWER BABIES” (2000), o serie de figurine turnate cu bebeluși care se târăsc, atașate Turnului de Televiziune Žižkov.

SFÂNTUL VENCESLAU |1999. Statuia îl înfăţişează pe Sfântul Venceslau, patronul spiritual al Cehiei, călare pe un cal mort, atârnat cu capul în jos. Este o parodie a statuii ecvestre a Sfântului Venceslau din Piaţa Venceslas și a fost instalată în anul 2000. Lucrarea este considerată un comentariu satiric la adresa politicii și istoriei cehe, deși autorul nu a confirmat interpretările specifice. Se află în atriumul Palatului Lucerna, o clădire Art Nouveau din centrul oraşului Praga. Sculptura este realizată din spumă de polistiren şi ra epoxidice. Înălțimea este de 470 cm, lungimea este 290 cm.

„PISS” („Personaje care fac pipi”) este o sculptură și o fântână în aer liber din 2004 instalate în curtea Muzeului Franz Kafka din Malá Strana, Praga. Bazinul fântânii este realizat din bronz și are forma hărţii Republicii Cehe.. În fântână, una față în față, se află statui mecanice de bărbați, cu o înălțime de 210 centimetri, cu penisuri din bronz, care urinează. Statuile au un mecanism electronic care le permite să rotească șoldurile și să ridice penisurile, astfel încât jetul de apă să scrie litere pe suprafața apei. Vizitatorii pot controla aceste mișcări prin SMS pentru a scrie mesaje în apă.

„CAPUL LUI FRANZ KAFKA”, o sculptură cinetică a renumitului scriitor de limbă germană născut la Praga, Franz Kafka, situată în Praga, lângă centrul de afaceri Quadrio, chiar deasupra stației de metrou Národní třída. Bustul de 11 metri înălțime este compus din 42 de straturi de oțel inoxidabil lustruit, care se rotesc independent. Fiecare strat este mecanizat și se rotește individual, alimentat de 21 de module motor și un kilometru de cabluri, permițând coregrafii schimbătoare. Sculptura este concepută pentru a reflecta personalitatea chinuită și îndoiala de sine și depresia lui Kafka, fața sa apărând și dezintegrându-se pe măsură ce straturile se mișcă. Datorită mecanicii sale complexe, necesită întreținere frecventă la fiecare două săptămâni.” DETALII

ARHIVĂ: PRAGA: Artişti cu sânge rece la Muzeul AMoYA

OPERA ÎN PARC: La Traviata și Revuluție în Amfiteatrul Mihai Eminescu din Parcul Național Lia Manoliu


INSIDER: „Primăria Sectorului 2, prin Centrul Cultural Mihai Eminescu, vă invită la festivalul „Opera în Parc”, un eveniment cultural de excepție care aduce muzica clasică și opera mai aproape de iubitorii de artă. Pe 27 și 28 iunie, la Amfiteatrul „Mihai Eminescu” (Teatrul de vară) din Parcul Naţional „Lia Manoliu”, publicul este așteptat să se bucure de două seri extraordinare de operă în aer liber. Accesul este liber.

Programul evenimentului: 27 iunie, ora 19:00 – Descoperă „La Traviata” Redescoperiţi una dintre cele mai îndrăgite opere ale lui Giuseppe Verdi, într-o versiune plină de energie sub viziune regizorală a lui Alexandru Nagy, susținută de soliştii Studioului Experimental „Ludovic Spiess”, alături de orchestra și corul Operei Naționale Bucureşti. Dirijor: Daniel Jinga.

28 iunie, ora 20:00 – „Revuluția” de Adrian lorgulescu. Reinterpretarea contemporană a faimoasei „Conu Leonida fata cu reactiunea”, „Revulutia” este o o operă cu puternic impact emoțional, ce aduce în prim-plan curajul, memoria și dorința de schimbare. O experiență artistică intensă, care transpune Revoluția Română în contextul scenei urbane actuale.

Locație: Amfiteatrul „Mihai Eminescu” Parcul Naţional Lia Manoliu (Acces: Str. Arh. Dimitrie Hârjeu) Intrarea este liberă.

N.R.: „Traviata (titlul original: în italiană La traviata) este o operă în trei acte compusă de Giuseppe Verdi, pe libretul în limba italiană al lui Francesco Maria Piave. La baza operei stă romanul lui Alexandre Dumas fiul, Dama cu camelii.

Premiera operei a avut loc la Teatro La Fenice din Veneția, în data de 6 martie 1853. Prima reprezentaţie a fost un eşec, datorat în primul rând mediocrității interpretării. Abia la reprezentaţia din 6 mai 1854 pe mica scenă a teatrului San Benedetto, tot de la Veneția, opera a avut un real succes. La Timişoara, La Traviata a avut premiera în 9 februarie 1855. Premiera la Teatrul Moldovenesc de Stat de Operă şi Balet „A.S.Puşkin” din Chişinău a avut loc la 12 octombrie 1962. Durata operei: cca 2½ ore.” DETALII

CĂSĂTORIE ÎN LAS VEGAS: Cu jurămintele din filmele de dragoste americane și Elvis care a oficializat ceremonia. 350 dolari!


INSIDER: „O zi perfectă! O zi care ne-a umplut sufletele de fericire! Damian a avut mereu ideea aceasta de a ne căsători la Las Vegas, de a avea acea nuntă ca în filme. Și fix așa a fost! Cu tata care m-a condus la ‘altar’, cu jurămintele pe care le auzim în toate poveștile de dragoste din filmele americane, cu Elvis, the one and only (haterii or să spună că nu e ăl originalul, că alea, alea, care a oficializat ceremonia și ne-a încântat cu cântecele lui. A fost mai mult decât am visat!

Pentru că noi suntem deja căsătoriți ‘pe bune’, am ales opțiunea de ‘reînnoire a jurămintelor’, iar la final am primit un certificat care are rol doar de reamintire a promisiunii de a ne iubi și respecta în continuare. 350 de dolari! #fabricadeamintiri #lasvegaswedding” SURSA

REPTILAND: Un fel de muzeu unde exponatele mai și mișcă


INSIDER: „Când ajungi la semnul cu Reptiland, respectiv la statuia cu iguana, se merge dreeeept, până în capătul clădirilor de birouri. Este ultima. Reptiland este o expoziție permanentă de reptile vii, unde vizitatorii pot descoperi peste 40 de specii într-un decor de pădure tropicală mai mult sau mai puțin din plastic. Șerpi, șopârle, cameleoni, iguane, țestoase de apă și uscat, caimani, pești . Un fel de zona de reptile de la Muzeul Antipa unde exponatele mai și mișcă.

Știați că? Pitonul reticulat este cea mai lungă specie de şarpe din lume, putând atinge lungimi de până la 10 metri și chiar peste și greutăți de până la 170 kilograme. Năpârleşte de fiecare dată după ce mănâncă, deoarece pielea îi rămâne mică. Este un șarpe constrictor, neveninos. Şerpii constrictori se încolăcesc în jurul prăzii și o strâng foarte tare.

La finalul vizitei, copii pot participa la o activitate de colorat și lipit diverse forme în cărticele cu și despre reptile. Exista diverse ateliere chiar și pentru cei care îşi doresc să mângâie şerpii, un biolog autorizat realizează astfel de activităţi.

Programul de vizitare: Luni-Vineri: 10:00 -17:00, Sâmbătă și Duminică: 10:00-19:00. Prețul biletelor: adult și/sau copil (4-15 ani): 50 lei, bilet familie (2 adulți+1 copil) – 140 lei, bilet familie (1 adult + 2 copii) – 140 lei, bilet familie (2 adulți + 2 copii) – 170 lei, bilet familie (2 adulți + 3 copii) – 200 lei, seniori (65+) -30 lei. Adresa: Bd. Expoziție nr. 1C (vizavi de parcarea Romexpo, pe partea cu Facultatea Româno-Americană, înainte de căminele Agronomiei.” DETALII

ARHIVĂ: JAPONIA: Acvariul de Gheață, unic în lume, are 450 de exponate congelate și trebuie vizitat în maxim 5 minute!

SUVENIR HI-TECH: Magnet de frigider muzical, combinație de artă, tehnologie şi sentimente


INSIDER: „Magnet Muzical Personalizat, mai mult decât un obiect decorativ este o combinație de artă, tehnologie şi sentimente, perfect pentru a crea suvenir original si practic. Redä melodia ta preferată: Codul audio integrat permite redarea întregului cântec care are o semnificație specială pentru tine şi cei dragi. Activează melodía printr-o simpla apăsare de buton. Personalizare foto: Poți adăuga o fotografie preferată pentru a crea un design unic, care păstrează vie orice amintire prețioasă. Detalii tehnice: Material: Acrilic de înaltă calitate, durabil şi elegant. Dimensiune: 10 x 10 cm. Greutate: 151,4 g. Accesorii incluse: Cutie de protecţie împotriva prafului şi cablu de încărcare. Magnetul este echipat cu un acumulator reîncărcabil, care poate fi alimentat prin cablul USB inclus. Pentru o durată de viaţă îndelungată: Recomandare: încarcă magnetul preferabil la un laptop sau PC. Atenție: Evită încărcarea directă la priză, deoarece acest lucru poate deteriora produsul. Preț 149 lei” SURSA

N.R.: „Magneții de frigider muzicali sunt o modalitate creativă de a combina funcționalitatea unui magnet cu plăcerea muzicii. Aceștia pot fi magneți simpli cu design de note muzicale sau magneți care includ funcționalități mai complexe, cum ar fi un player MP3 personalizat. lată câteva tipuri de magneți de frigider muzicali: Magneți cu design – magneți de frigider obişnuiţi, dar cu imagini sau simboluri muzicale, cum ar fi note muzicale, instrumente sau texte legate de muzică. Magneți cu player MP3 – magneții au un mic player MP3 încorporat care permite stocarea și redarea melodiilor preferate. Magneți personalizați – pot fi personalizați cu o fotografie și melodia preferată, creând un obiect unic și memorabil. Magneți cu înregistrare – Există magneți care permit înregistrarea și redarea mesajelor vocale, ceea ce poate fi util pentru a lăsa mesaje pentru familie sau colegi.

ARHIVĂ: STARE DE SPIRIT: Inelul inventat acum 50 de ani revine pe piata gablonțurilor OXXO PISOAR PENALTI: Cum să învațăm să facem pipi corect?

IDIOTUL LUI DOSTOIEVSKI: „Frumusețea va salva lumea” când vom înceta să confundăm bunătatea cu prostia


INSIDER: „Dacă ar fi să mă definesc printr-o carte, ar fi Idiotul lui Dostoievski. Nu pentru că mi-a plăcut, ar fi prea puțin spus. Ci pentru că am simțit, pe măsură ce întorceam paginile, că cineva a scris acolo o parte din mine. Și nu partea perfectă, înțeleaptă sau asumată, ci partea aceea vulnerabilă, prea bună, prea blândă, prea sinceră pentru o lume care mestecă suflete și le scuipă cinic pe asfalt.
Îl iubesc pe Prințul Mîșkin. Cu o iubire dureroasă, aproape maternă, pentru că în el văd tot ce e pur într-un om, și care tocmai de aceea e distrus. Mîșkin nu este prost, așa cum sugerează ironic titlul. El este o oglindă a blândeții, a lucidității fără ocolișuri, un om „slab” într-o lume care respectă doar colții și zgomotul.
Într-un Petersburg corupt și vulgar, între jocuri de putere, obsesii, bani și seducții, apare el, aproape o prezență angelică, dar nu în sensul plictisitor al perfecțiunii, ci în cel sfâșietor al lipsei de apărare.
„Mă tem că sunt prea sincer. Iar sinceritatea sperie mai tare decât minciuna.”
Mîșkin vine din Elveția, după o perioadă de tratament pentru epilepsie. Boala nu-l face fragil, din contră, îi dă o claritate mistică asupra lumii, asupra durerii și binelui. E un om care vede în celălalt nu aparența, ci sufletul. Iar asta, într-o societate care își pune măști din instinct, e o crimă.
Pe Nastasya Filippovna o iubește cu o compasiune care o copleșește. Pe Aglaya o iubește cu o blândețe care o irită. Pe amândouă le vede, nu cum le văd ceilalți bărbați, ca pe niște trofee sau femei-problemă, ci ca pe niște suflete zdrobite, înfășurate în orgoliu și rușine. Le iubește fără a cere nimic. Și tocmai asta îl face de neînțeles.
„Să fii cu adevărat bun e cel mai greu lucru. Pentru că trebuie să porți durerea altora ca pe a ta.”
Ce îl definește pe Mîșkin nu este naivitatea, ci refuzul de a deveni cinic. El nu joacă niciun joc. Nu manipulează. Nu minte. Nu cere explicații. El doar simte. Și într-o lume obsedată de control, acest tip de simțire e considerat o formă de boală mintală.
„Oamenii se tem de sinceritate. Îi rănește mai tare decât o sabie.”
Mîșkin e personajul care mă face să închid cartea și să privesc în gol. Pentru că îmi dă speranță și, în același timp, mi-o frânge. E dovada că bunătatea absolută nu poate supraviețui în lumea reală. Că adevărata frumusețe, cea morală, spirituală nu doar că nu salvează lumea, dar e crucificată de ea.
„Frumusețea va salva lumea” e poate cea mai celebră replică a romanului. Dar în context, nu e o constatare. E o întrebare disperată. Poate frumusețea, adică bunătatea necondiționată să salveze ceva într-o lume care o strivește fără să clipească?
Prințul nu are răspunsuri tăioase. Nu se răzbună. Nu strigă. El iartă. Iartă mereu. Și plătește scump. Este, în fond, un Hrist mărunt, trimis printre niște oameni care nu mai recunosc divinul decât dacă e în aur și sânge.
„Îi iubesc pe toți… de parcă le-aș cunoaște sufletul dinainte.”
„Nu judeca niciodată un om după faptele lui. Judecă-l după lupta pe care o duce înăuntru.”
„Cel mai greu e să nu disprețuiești.”
Idiotul nu e un roman, e o disecție a sufletului. O frescă vie a lumii care te pune în fața oglinzii: cât din Mîșkin ai lăsat să moară în tine? Unde te-ai trădat ca să fii „normal”? Ce ai pierdut când ai învățat să te aperi?
Pe mine, romanul m-a învățat că nu e rușinos să fii bun, chiar dacă doare. Că există noblețe în vulnerabilitate și curaj în tăcere. Mîșkin e exact genul de om pe care îl cauți toată viața și-l recunoști prea târziu. Poate pentru că, în lumea noastră, iubirea pură e confundată cu prostia. Iar sufletul viu, cu slăbiciunea.
De ce e cartea mea preferată? Pentru că e despre un suflet care n-a învățat să mintă.
Pentru că e despre tine, cel de dinainte să înveți să te aperi.
„Viața merită trăită doar atunci când poți iubi pe cineva mai mult decât pe tine.”
Femeile din viața lui Mîșkin nu sunt eroine. Sunt oglinzi crăpate în care se reflectă lumina lui.
Nastasya Filippovna e frumusețea care s-a răzbunat pe sine. E femeia care, după ce a fost abuzată și distrusă moral de Totski, nu mai crede în iertare. Și exact de aceea îl urăște și îl iubește pe Mîșkin. Pentru că el o iartă fără să ceară. Pentru că vede în ea nu desfrânata, nu păcătoasa, ci fetița care a fost cândva curată și întreagă.
„Pe mine nu mă iubești cu adevărat, Prințe… Tu mă compătimești.”
„Nu, Nastasya. Te iubesc tocmai pentru că îți negi valoarea. Și înăuntrul tău e o frumusețe care ar putea rupe pietrele.”
Această relație e o rană care nu se vindecă. Mîșkin o vrea salvată, ea se vrea pedepsită. El îi oferă lumină, ea alege flăcările. Nu pentru că n-ar simți, ci pentru că s-a convins că nu merită mântuirea. E o tragedie biblică în desfășurare.
Aglaya Ivanovna, în schimb, e iluzia de normalitate. E femeia educată, mândră, inteligentă, care vrea un bărbat de excepție, dar nu e pregătită pentru genul de excepție pe care îl reprezintă Mîșkin. Ea vrea un cavaler, dar el vine cu sufletul descoperit. Ea vrea un ideal romantic, dar se trezește în fața unui om care nu joacă niciun rol.
„El nu e bărbat. E un sfânt. Și sfinții nu fac curte, ci ridică în genunchi ceea ce alții zdrobesc.”
Aglaya îl admiră, îl vrea, dar în adâncul ei nu-l înțelege. Nu până la capăt. Într-o lume normală, poate că s-ar fi căsătorit. Dar „Idiotul” nu e despre lumea normală. E despre ceea ce nu poate fi integrat în structurile convenției, despre acel „altfel” care nu se lasă îmblânzit.
Iar Rogojin el este opusul lui Mîșkin. Nu antagonistul, ci reversul aceleiași monede. Dacă Mîșkin iubește cu duioșie, Rogojin iubește cu febră. Dacă Mîșkin vede sufletul, Rogojin vede posesia. El o vrea pe Nastasya pentru a o închide, pentru a o arde, pentru a o ține sub control, pentru a o strivi și adora în același timp. Și da, o și ucide.
„Te-am iubit atât de mult, că nu mai suportam să te iubească altcineva.”
Mîșkin nu joacă niciun rol. E atât de transparent încât devine invizibil pentru cei care au uitat cum arată sufletul uman neînvelit în strategii. El nu are intenții ascunse. Nu cunoaște sarcasmul. Nu înțelege umilința. El privește în oameni ca într-o fântână și le vede fundul noroios, dar nu fuge. Ci rămâne acolo. Și iubește.
„De ce să ne temem de oameni, când ei suferă mai mult decât ne pot răni?”
Cuvintele lui nu sunt replici. Sunt revelații. De fiecare dată când vorbește, lumea se oprește, nu pentru că l-ar respecta, ci pentru că nu știe cum să-l încadreze. Nu pot râde, dar nici nu pot înțelege. E un disconfort viu în prezența lui, ca și cum ar dezvălui, fără să vrea, rușinea fiecăruia.
„Ce ușor e să fii rău. Și ce înfiorător de greu e să fii bun fără aplauze.”
Mîșkin este imposibil de cucerit pentru că el nu se lasă posedat. Nici de dorință, nici de mândrie, nici de răzbunare. E genul de om care iartă înainte ca celălalt să ceară iertare, și care, în loc să lovească, își coboară privirea. Nu pentru că e slab, ci pentru că a înțeles ceva ce ceilalți abia intuiesc: că singura putere reală e compasiunea.
„Eu nu pot urî. Și nici nu vreau. Când învățăm să urâm, pierdem singura legătură cu divinul.”
Și ce face Dostoievski, acest demiurg însetat de paradoxuri? Îl pune pe Mîșkin în mijlocul celor mai meschine, ambițioase și orgolioase ființe. Nu pentru că vrea să-l pedepsească, ci pentru a arăta cum reacționează lumea la sfințenie. Rezultatul? Îl strică. Îl izolează. Îl scapă printre degete. Îl numește nebun.
Mîșkin iubește tot ce e pierdut în ceilalți: inocența din spatele orgoliului Aglayei, rușinea din spatele aroganței Nastasyiei, umanitatea din inima bolnavă a lui Rogojin. El nu iubește ce ar trebui. El iubește ce e ascuns. Ce e rușinos. Ce e neiertat.
„Toți suntem vinovați pentru durerea celuilalt. Așa simt.”
Într-o scenă crucială, în jurul unei mese, când toți râd și joacă teatru social, Mîșkin spune: „Eu cred că fiecare om are un moment în viață când a fost cu adevărat bun. Chiar dacă numai o clipă.”
Și camera amuțește. Pentru că, deși nimeni nu recunoaște, toți știu că acel moment există. Și că l-au pierdut.
Nu există „fericire” în această carte. Pentru că Dostoievski știa că lumina nu e premiată, ci arsă. Și totuși, Idiotul nu e o tragedie. E o profeție. Una care spune: „Uită-te bine la Mîșkin. Poate nu-l înțelegi. Poate te irită. Poate îl respingi. Dar într-o zi, când lumea ta de aparențe se prăbușește, tot la un om ca el vei visa. Cu el vei vrea să-ți închizi ochii.”
Mîșkin e imaginea omului dinainte de cădere. Omul din grădina Edenului. Omul care știe că adevărul nu e un cuvânt, ci o privire blândă.
„Nu-mi doresc decât să fiu viu în ochii celuilalt.”
Și poate că, dacă fiecare dintre noi ar citi Idiotul nu ca pe o ficțiune, ci ca pe o spovedanie, lumea ar arăta altfel. Poate că ne-am mai cere iertare fără să fim obligați. Poate că am tăcea, când altul plânge. Poate că am înceta să confundăm bunătatea cu prostia.
Și atunci da, frumusețea ar putea salva lumea. Dar nu orice frumusețe. Ci aceea pe care doar un suflet ca Mîșkin o mai vede. Ramona-Sânziana Cârcotă · Urmăreşte
2zile ·” SURSĂ

N.R.: Fiodor Dostoievski (n. 30 octombrie/11 noiembrie 1821, Moscova, Imperiul Rus – d. 28 ianuarie/9 februarie 1881, Sankt Petersburg, Imperiul Rus), unul dintre cei mai buni autori ai literaturii universale, a expus tulburările interioare ale ființei umane, operele sale având un efect profund și de durată asupra literaturii, filozofiei, psihologiei și teologiei secolului al XX-lea. Cele mai cunoscute creații ale sale sunt cele patru mari romane, Crimă și pedeapsă, Idiotul, Frații Karamazov şi Demonii, precum și nuvela Însemnări din subterană. În total, opera sa numără unsprezece romane, trei nuvele, șaptesprezece povestiri precum și numeroase alte lucrări. S-a făcut de asemenea remarcat și pentru activitatea de jurnalist.

Viața sa tumultuoasă a fost imprimată în scrierile sale, dezvăluind profunzimea psihologiei umane și lupta dintre bine și rău. Marele scriitor a fost arestat și condamnat la moarte, iar în ultimul moment execuţia a fost amânată. După acest eveniment, Dostoievski a fost condamnat la zece ani de muncă silnică în Siberia.” DETALII

HAMANGIA: Cea mai veche cultură neolitică din Dobrogea. Gânditorul și femeia lui – zei ai vegetației & recoltei de acum 7000 de ani


INSIDER: „Cultura Hamangia este o cultură neolitică din mileniul IV-II î.Hr., care a fost denumită astfel după vechiul sat Hamangia din comuna Istria, Dobrogea, astăzi satul Baia, județul Tulcea. Această cultură s-a dezvoltat pe teritoriul de astăzi al României şi, într-o fază târzie, pe teritoriul Bulgariei (in zona Varna şi Burgas) şi sporadic la NE de Dunăre. Cu ajutorul datării cu radiocarbon s-a constatat că Cultura Hamangia s-a dezvoltat in mileniile VI-V î.Hr. (înainte de 4700 î.Hr.). Cultura Hamangia este pusă în legătură cu o populație venită din Anatolia. Hamangia este cea mai veche cultură neolitică din Dobrogea. Ea a cunoscut o lungă perioadă de înflorire, care s-a prelungit până la naşterea variantei pontice a culturii Gumelnița, influenţând-o și pe aceasta. Fazele timpurii ale culturii Hamangia au fost sincronizate de arheologi cu evoluția culturilor Criş şi Boian.

Aşa-numitul Gânditor de la Hamangia este de fapt un complex de două statui, Gânditorul și femeia lui. Gânditorul reprezintă un bărbat aşezat pe un scăunel decorat geometric, scăunelul respectiv fiind o replică fidelă a scaunelelor de piatră neolitice. Bărbatul are coatele aşezate pe genunchi şi îşi sprijină capul in mâini. Statuia este extrem de stilizată şi nu transmite nici un fel de date despre vârsta sau statutul Gânditorului. El are capul modelat cu precizie în comparație cu figurinele obișnuite la care este abia indicat. Anatomia a fost modelată în ample volume triunghiulare, piramide și prisme, și proporţiile au fost cizelate în așa fel încât statueta să fie o structură spațialä autoportantă. Din acest motiv picioarele și brațele au devenit atât de lungi. Detaliile ca nasul și ochii au fost desenate și realizate într-o geometrie triunghiulară, Gânditorul este însoțit de o variantă feminină la fel de stilizată. Femeia nu stă pe nici un fel de scaun, dar șade direct pe pământ cu un picior flectat vertical pe care se odihnesc mâinile.

Modelarea stilizată a capetelor ambelor figurine prezintă asemānări evidente, apropiate de capetele antropomorfe din ultimile faze ale Culturii Boian (de exemplu cele de la Vidra). Se presupune că cele două statuete formează o pereche. În conformitate cu unele ipoteze, Gânditorul ar reprezenta un zeu al vegetației, iar femeia o zeiţă a recoltei. (Wikipedia)” SURSĂ

N.R.: De obicei, arta antică din societățile pre-alfabetizate tinde să înfățișeze teme precum vânătoarea și fertilitatea, adesea prezentând figurine feminine fără chip ale lui Venus, cu fese și sâni exagerați. În contrast izbitor, aceste figurine radiază vitalitate și emoție profundă. Unii arheologi au propus o legătură între figură și contemplarea vieții și a morţii, în special având în vedere descoperirea sa într-o necropolă. Postura acestuia transmite în mod inconfundabil o dispoziție meditativă, care a dus la numele său, Gânditorul, inspirându-se din renumita sculptură a lui Rodin cu același nume. Figurinele sunt executate din lut ars și au o înălțime de aproximativ 12 cm. Din 2005, Gânditorul și Femeia șezând sunt expuse la Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti.

Gânditorul apare pe verso-ul bancnotei de 200 de lei a leului românesc din 2006.

ARHIVĂ: EXPONATUL LUNII, MNIR: „Îndrăgostiții de la Gumelnița”, poveste de dragoste de acum 6000 ani și o replică (scara 1:1) pe care o poți ține în palmă ca într-un ritual de binecuvântare!

NĂPÂRCA: Singura şopârlă fără picioare din România, confundată cu șerpii


INSIDER: „În Pădurea Verde, arie naturală a Timișoarei, prietenii de la Bio-Team au fotografiat șopârle albastre, fără picioare. Nu e o glumă și vă asigurăm că imaginea nu este generată cu AI. Specia se numește năpârcă (Anguis colchica). Masculii au pe spate pete albăstrui, de intensitate mai ridicată în perioada de reproducere. Deși nu sunt șerpi, ci șopârle fără picioare, năpârcilor li se mai spune și „șerpi de sticlă”. „De sticlă”, cel mai probabil, pentru că dacă un prădător le prinde de coadă, aceasta se rupe / „se sparge”, oferindu-le năpârcilor șansa să scape. De altfel, mai multe șopârle fac acest lucru. Specia nu este periculoasă. Năpârcile se hrănesc cu tot felul de nevertebrate, mușcătura lor nefiind veninoasă. Exemplarele mari ajung la aproape 50 de centimetri, năpârcile fiind printre cele mai mari șopârle ce pot fi întâlnite în România. Coloratele și fascinantele năpârci sunt motive suplimentare ca Pădurea Verde să rămână arie naturală a Timișoarei. Credit FOTO 1: Alex Rădac.” SURSĂ

INSIDER 2: „Confirm că acel albastru este natural! În poză, un exemplar de năpârcă pe o potecă pe dealurile de la Ghioroc (Arad)” FOTO 2

INSIDER 3: „În Pădureanu Băneasa, lângă București” FOTO 3

INSIDER 3: E plină pădurea din Filiași de năpârci am înțeles că umblă și noaptea prin pădure, eu ziua am văzut și nu sunt agresive.

N.R: Năpârca sau șopârla apodă (Anguis colchica) este o şopârlă lipsită de membre, cu corpul lung de 25-45 cm din familia Anguidae. Are culoarea brun-cafenie cu aspect lustruit care dă o senzație de fragilitate, de aici numele latin fragilis (între timp, populațiile din România au fost incluse în Anguis colchica, in vreme ce fragilis rămâne în vestul continentului european). Adesea masculii sunt stropiți pe spate cu puncte fine albastre. Partea ventrală la ambele sexe este cenușie. Specia este ovovivipară, adică femela poartă ouăle până la eclozare dar fără ca puii să aibă legături placentare cu mama. Aceştia apar de obicei în august și se hrănesc la început cu larve mici, iar apoi cu tot felul de artropode, melci, râme. Adeseori este confundată și fiind destul de lentă, cade victimă în faţa unora care cred că este un pui de şarpe. La pericol, ca oricare altă șopârlă, își lasă coada în gura prădătorului.” DETALII

ARHIVĂ: VIPERA URSINI MOLDAVICA: Specie unică de reptile prezentă numai în România, identificată de legende ca fiind şarpele biblic OXXO ASPRETELE: Fosilă vie, contemporană cu dinozaurii, a supraviețuit în România, singurul loc de pe planetă! OXXO GÂNDACUL RINOCER: Cea mai puternică ființă pe Terra ridică de 850 ori greutatea sa!