PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

BARA SULINA, DULCE/ SĂRAT: Locul unde se varsă Dunărea în Marea Neagră


INSIDER: „Sulina este al 18- lea oraș și ultimul prin care trece Dunărea, iar Bara Sulina este locul unde se varsă în Marea Neagră. Foto @Mihai Calin / Asociația Descoperă Sulina. Este vorba despre două categorii de apă, cea marină, care are o salinitate mare și cea fluvială, care este dulce și are încărcătură planctonică şi de sedimente, de aceea este mai verzuie.

Cele două tipuri de apă au și temperaturi diferite, astfel încât fizic, nu se pot amesteca. Apa Dunării, fiind mai caldă, mai proaspătă și mai încărcată organic, generează și o încărcătură de fitoplancton în mare, de aceea este verde. Apa mării, în schimb, se oglindeşte cu cerul, este mult mai densă și nu se amestecă. Practic, apa dulce a Dunării rămâne la suprafaţă, iar cea sărată stă la adâncime. Acest fenomen este numit și „pană de sedimente”. La noi, este paralel cu ţărmul, pentru că avem un curent marin, general, permanent, care merge pe direcția N-S. Apa Dunării, în schimb, vine cu o forță proporțională cu debitul, iar în momentul în care întâlneşte curenții marini, practic există două categorii de ape, care, până să se amestece, durează zeci ori sute de kilometri„.

Ieșirea 1 din Delta Dunării pe Marea Neagra constă în gura de vărsare a Brațului Sulina în mare. Mergând aval pe Brațul Sulina vom lăsa în urmă orașul și vom observa pe malul stâng Farul Vechi, semn al fostului senal navigabil care permitea vapoarelor accesul pe Dunărea Maritimă.

În prezent senalul navigabil a fost mult prelungit in Mare prin construirea unui ansamblu de diguri paralele (alcătuite din bolovani de mari dimensiuni) care prelungesc vechea intrare pe Dunăre (Braț Sulina) până în largul mării, până la o distanță de cca. 5 km de țărm. Aceasta este Bara Sulina. Principalul scop pentru care a fost construit acest sistem de diguri enorme este evitarea colmatării intrării pe Dunare – Braț Sulina.

Prin acest sistem de diguri curentul de nord al Mării Negre este larg deflectat spre nord – nord-est iar aluviunile Dunării nu se pot depune la intrarea pe senal, fiind dirijate către largul Marii, acolo unde adâncimea apei depășește 15.0 – 20.0 m, de unde curentul le „arunca” în „punga” formată la sud de diguri, între acestea și țărm. În această zonă adâncimea apei este mică. La extremitatea spre mare a digului drept se găsește Farul Nou de la Sulina.

Intrarea dinspre mare pe senalul format de cele doua diguri paralele este străjuit de epava unei nave turcești care a eșuat la intrarea în senal, pe mâna dreaptă în sensul de curgere al fluviului. Această navă a ratat intrarea pe senal, abordând intrarea dinspre sud, dinspre „punga” formata între sistemul de diguri și mal. Probabil această navă a lovit partea terminală submersată a digului, motiv pentru care a eșuat. Pentru a preveni acest gen de întâmplări, autoritățile au montat un lung șir de geamanduri luminoase care te „aruncă” cca. încă 2 km în larg. Daca Bara este agitată, nu trebuie iesit pe mare întrucât și aceasta va fi agitată. Adâncimea apei în senal este de cca 12.0 – 14.0 m.” DETALII

ARHIVĂ: MUNȚII PĂDUREA NEAGRĂ, GERMANIA: Izvorul Dunării, locul de unde începe valsul! OXO
MAREA NEAGRĂ: Cea mai mare structură acvatică anoxică din lume. Acoperă Lacul Pontic unde a început agricultura in Europa?

COMENTEZI?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s