INSIDER: „Statuia lui Simon Bolivar din București se afla pe Dorobanți, undeva vis-a-vis de sediul Televiziunii Romane. Monumentul a fost realizat de sculptorul Mihai Buculei in anul 1996. Adresa – Strada Constantin Bălescu 2, Bucureşti sector 1.” FOTO
N.R.: „Constantin Bălescu (n. 12 ianuarie 1864, Turnu Severin – d. 1929) a fost un amiral român, care a deținut funcția de comandant al Marinei Militare Române (1918-1920).
Simón José Antonio de la Santísima Trinidad Bolívar y Ponte Palacios y Blanco, cunoscut ca SIMÓN BOLÍVAR (24 iulie 1783-17 decembrie 1830) lider militar şi politic venezuelean a fost conducătorul unor mişcări de independenţă în America de Sud, numite uneori „Razboiul lui Bolívar” față de dominația spaniolă. „El Libertador” (Eliberatorul) – a jucat un rol crucial în eliberarea unor țări precum Venezuela, Columbia (care includea Panama la acea vreme), Ecuador, Peru și Bolivia.
MIHAI BUCULEI (n. 22 decembrie 1940, Mihoveni, judeţul Suceava) este un sculptor român, fost profesor la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. A urmat cursurile unei școli profesionale, calificându-se ca „mecanic utilaje forestiere grup electrogen”. A fost remarcat de un director de-acolo care, impresionat de talentele copilului, l-a sfătuit să plece de acolo, să dea examen la laşi. A urmat cursurile liceelor de artă din lași și București și a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, specialitatea sculptură, pe care l-a urmat între 1964 și 1970. Lucrări ale sale se găsesc în muzee de de artă din București, Botoșani, Suceava, Sofia, în colecții particulare din Germania, sau spații publice din Ungaria, Germania, Canada sau Atena.
Alte lucrări în București: Statuia lui Şerban Cantacuzino, stând în tron, din piatră albă, instalată pe Dealul Patriarhiei; Monumentul lui Corneliu Coposu din București este un bust, realizat în 1996, și instalat în Piaţa Revoluției, lângă Biserica Krețulescu; Aripi – Monumentul luptei anticomuniste, este o uriașă sculptură de 28 de metri înălțime, care înlocuiește Statuia lui Lenin din Piaţa Presei Libere, reprezentând trei aripi stilizate, realizate din oțel inoxidabil, placate cu bronz patinat. Fiecare din cele trei aripi a fost construită separat, la Uzina Electromecanică Ploieşti, și are în jur de 40 de tone. Cele trei aripi au fost îmbinate pe soclul monumentului.
INSIDER: „Un grup de scafandri proaspăt absolvenți ai Marinei Regale Canadiene și-au sărbătorit realizarea cu o fotografie neobișnuită: pozând sub apă. Imaginea a presupus ca toți să-și țină respirația, în timp ce unii au folosit greutăți pentru a evita să iasă la suprafață și pentru a-și menține poziția. După mai multe încercări, au reușit un portret spectaculos care reflectă disciplină, efort, coordonare și muncă în echipă.” SURSA
N.R.: „Scafandrii Marinei Regale Canadiene își sărbătoresc absolvirea cu o fotografie subacvatică, evidențiind natura unică a pregătirii lor. Această imagine surprinde un moment festiv pentru acești specialiști subacvatici, care joacă un rol crucial în operațiunile navale.
Rolul Scafandrilor de Deminare (Clearance Divers): Acești scafandri sunt responsabili pentru operațiuni de deminare, neutralizarea munițiilor explozive maritime și sprijinul ingineresc subacvatic la nivel mondial pentru Forțele Armate Canadiene (CAF) – efectuarea de reparații la navele avariate în luptă, suport pentru forțele speciale și operațiuni de salvare a submarinelor. Ei sunt antrenați să utilizeze o gamă variată de echipamente de scufundare, inclusiv sisteme cu circuit deschis (SCUBA), sisteme portabile cu alimentare de la suprafață și sisteme cu recirculare a gazelor. De asemenea, operează camere hiperbarice pentru sarcini subacvatice complexe și operațiuni de decompresie.
Unități de Scufundări: Flota Canadiană are două unități operaționale principale de scufundări: Fleet Diving Unit (Atlantic) în Halifax și Fleet Diving Unit (Pacific) în Esquimalt, cu detaşamente mai mici în alte locații.
Condiția fizică este o componentă esențială a meseriei, deoarece lucrul sub apă cu echipament greu necesită rezistență și anduranţă.”
INSIDER 1: „Nu știu exact ce mașină e la bază dar arată foarte frumos.. La prima impresie pare ceva blindat dar dacă ciocăni în ea e tablă de Logan.” SURSA
INSIDER 2: „Red Bull Nomad parcă se numește. Mașină modificată dintr-un Dodge Ram 1500 pentru evenimente sponsorizate sau organizate de Red Bull . O fost una și Timisoara cu ceva timp in urma. Ar trebui sa fie din aluminiu, nu tabla de Logan.”‘
INSIDER 3: „Are și plafonul detaşabil, se ridică în sus și are niște sisteme audio mişto. Am văzut-o și eu la București la un festival. Bine că nu mai e porcăria aia de plimba promoţeritele cu ea. Aia cu doza agăţata de un Mini.”
N.R.: „Când aceste maşini au fost dezvăluite oficial, părea că există câte una în fiecare oraş din lume, deoarece erau văzute peste tot. Cu toate acestea, au fost fabricate doar 500 de unități din faimoasele Red Bull Mini Cooper, care au inundat drumurile la inceputul anilor 2000, ca parte a puternicei campanii de marketing a mărcii.
Compania californiană A2ZFX, specializată in designuri personalizate, a fost arhitectul acestor maşini celebre. Au fost produse 500 de unităţi, cu o rată de 14 maşini pe lună. Complexitatea tehnică a acestei transformări a limitat ritmul de lucru – Mini Cooper modificat pentru Red Bull. Baza acestor maşini este Mini Cooper, cu un motor de 114 CP şi transmisie automată. De la acest şasiu începe procesul creativ, transformând radical maşina. Primul pas a fost modificarea completă a părții din spate a vehiculului, care a fost făcută inutilizabilă, ca să spunem aşa, pentru transportul de pasageri. Astfel, Cooper a ajuns să fie o camionetă special concepută pentru a găzdui enormă cutie de băutură energizantă care putea fi văzută de la distanţă. Era fabricată din răşină epoxidică, deci nu era foarte grea şi era, fără îndoială, elementul distinctiv care făcea această maşină atât de specială. În spatele maşinii a fost instalat un frigider pentru a depozita băuturile Red Bull care ulterior erau distribuite publicului. Pentru a funcționa acest frigider, primele modele foloseau gheață, o metodă care implica anumite crăpături. Mai târziu, modelele Red Bull Mini Cooper au incorporat panouri solare pe acoperiş, care alimentau frigiderul.
Încetul cu incetul, această campanie publicitară a dispărut, iar aceste Mini-uri nu au mai fost văzute, deşi oamenii din întreaga lume işi amintesc că le-au văzut aproape zilnic. Deşi sunt deținute de marcă, a existat un caz în care unul dintre aceste Mini-uri a fost vândut. Licitaţia pentru acea maşină a avut loc în 2012 pe eBay, cu un preț de pornire de la aproximativ 5.000 de dolari la acea vreme (aproximativ 4.700 de euro la cursul de schimb actual). Proprietarul era un fost distribuitor al băuturii în New Jersey. Listarea nu a atras prea multă atenţie, deoarece Mini Cooper-ulul lipsea cutia gigantică de răşină epoxidică, probabil cea mal izbitoare componentă a întregului set.” SURSA
INSIDER: „Treceam ieri prin Piața Universității, vizavi de Intercontinental și am văzut că se organiza un protest. Dintr-o dubă se împărțeau veste inscripționate PP. Pentru moment am crezut că PP-DD -ul „se întoarce”, dar cum lipsea flacăra violet, am căutat o altă explicație. Filmam din mers și pe măsură ce înaintam toți se întorceau cu spatele, m-am gândit că ori sunt timizi ori sub acoperire ori vor să facă un protest nemediatizat… Se pare că PP vine de la Partidul Patrioților și nu de la Partidul Poporului cum am crezutinițial.
N.R.: „PARTIDUL PATRIOȚILOR este persoană juridică de drept public și își desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul naţional, în conformitate cu prevederile Constituţiei şi ale legislaţiei române în materie politică şi electorală şi cu prevederile din statut.
Președinte PP: lulian-Radu Surugiu (n. 10 iulie 1984) este un deputat român, ales în 2012 din partea Partidului Național Liberal. Iulian Surugiu a fost agent de poliție între 1990 și 2008, an în care a ieşit la pensie. După acel an a fondat și condus două sindicate importante din Poliție, cel mai cunoscut dintre acestea fiind, Sindicatul Național al Agenților de Poliție (SNAP). Din 2014, spune că este om de afaceri, „întreprinzător particular” este expresia folosită în CV-ul său. Din 2022 și-a înfiinţat propriul partid politic.’ DETALII
INSIDER: „Cum prețurile tot cresc, iar lumea tot mai săracă multele Mall-urile devin încet-încet locuri de promenadă și vizitat expozițiile din interiorul ori exteriorul magazinelor. În Park Lake (București sector 3), printre multele exponate este în prezent o campanie de conștientizare și responsabilizare în trafic referitor la șoferii care conduc sub influența alcoolului. Un Tico „șifonat” artistic, o bicicletă îndoită și o trotinetă zgâriată.”
N.R.: „În 2024, în Romania, au avut loc aproape 30.000 de accidente rutiere soldate cu vătămări corporale Dintre acestea, în aproximativ 3.000 de accidente au fost implicate persoane aflate sub influența alcoolului. Asta înseamnă aproape 1 din 10 accidente. Nu e doar o statistică, este o realitate dureroasă, una care poate fi schimbată prin responsabilitate. *conform datelor furnizate de institutul Național de statistică, publicate in luna mal 2025 De asemenea, Legea Anastasia (Leges 213/2023) prevede pedepse cu închisoare fără posibilitatea suspendării pentru șoferii care conduc sub influența alcoolului, a drogurilor sau fără permis și provoacă accidente grave.
Campania „Designed by Accident – viața nu are buton de undo” este un semnal de alarmă. Este un manifest. Vehiculele avariate expuse sunt un reminder ca viața noastră nu are backup, buton de undo și că trăim o singură dată. Rampa auto este pictată manual de ORTAKU, artist, vizual din București, activ în domeniul street art-ului de peste 20 de ani. Picturile sale murale şi intervenţiile urbane pot fi descoperite în mai multe orașe din ţară şi din străinătate. O campanie de responsabilizare în trafic, susţinută de de Bergenbier și ParkLake.”
INSIDER: Nu pentru mame singure, nu pentru casnice, nu pentru văduve ori orfani …
„Asigurat fără a plăti CASS ❓ Da, se poate dacă deveniți donator de celule stem! „Toți cei care donează efectiv celule stem și nu au nicio sursă de venit pot dobândi calitatea de asigurat CNAS, fără plata contribuției, pe o perioadă de 10 ani”, a declarat președintele CNAS, Horațiu Moldovan.” SURSA
N.R.: „Cu ocazia Zilei Mondiale a Donatorilor de Celule Stem Hematopoietice (treia sâmbătă din septembrie), conf. dr. Horaţiu-Remus Moldovan, preşedintele CNAS, a transmis un mesaj. „Astăzi le mulțumim celor care aleg să dăruiască o şansă la viață pacienţilor în luptă cu boli grave de sânge sau ale sistemului imunitar donatorii de celule stem. Ei sunt dovada vie că gesturile de generozitate şi responsabilitate pot aduce speranță în cazu diagnosticelor severe și pot face diferenţa între boală şi vindecare. Ca semn de recunoștință pentru gestul lor altruist, toți cei care donează efectiv celule stem şi nu au nicio sursă de venit pot dobândi calitatea de asigurat CNAS, fără plata contribuției, pe o perioadă de 10 ani”.
Potrivit CNAS, în România sunt aproape 110.000 potențiali donatori înscriși în Registrul Național al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice (RNDVCSH), „însă pretutindeni nevoia de solidaritate pentru a salva vieți este mai mare ca oricând”. DETALII
INSIDER: „Park Lake, București sector 3 – Expoziție colectivă „Breaking the Silence: A Visual Narrative on Emotions Left Unspoken”, până pe 7 octombrie.
NARCIS/ NARCISSUS de Alexandru RĂDVAN – polistiren, răşină poliuretanică, spray, dimensiuni 154 x 150 x 350 cm. NARCIS îşi are originea în mitul clasic al lui Narcis, care, văzându-şi chipul oglindit în apă, se îndrăgosteşte de propria frumusețe, experiență care îi determină destinul. În această reinterpretare însă, transformarea nu mai duce către floarea de narcisă, ci către o imagine familiară şi imediată: grămezi de materiale de construcții, clădiri începute şi abandonate, șantiere fără sfârşit. Lucrarea vorbeşte despre fragilitatea şi precaritatea spațiului urban, asemănătoare unui bloc lovit de cutremur sau pieței centrale aflate într-un proces perpetuu de decopertare, surprinzând poezia „șantierului continuu” care definește Bucureștiul.
BIOGRAFIE – Alexandru Rădvan, un nume de referință al artei contemporane românești, a dezvoltat un discurs artistic care explorează figuri mitice, personaje şi legende antice, înțelese ca posibile modele actuale, încă valabile, în viața modernă. Începând cu sfârşitul anilor ’90, Alexandru Rădvan a expus în numeroase solo show-url, precum și în expoziții colective, atât în țară cât și în străinătate. Cu un discurs artistic bine articulat, Rădvan experimentează o varietate de medii de exprimare de la desen, colaj, pictură, la sculptură si instalație. Din 2006 este reprezentat de Anaid Art Gallery București/ Berlin. În prezent este lector univ. dr. în cadrul Universității de Arte București, Departamentul Pictură. Îi regăsim lucrările în colecția Muzeului Național de Artă Contemporană și in colecții private din Austria, Belgia, Grecia, Israel, Italia, România și SUA. Trăiește și lucrează în București.
N.R.: „13 artiști români și internaționali își unesc vocile pentru a vorbi despre emoții nerostite, depresie și vindecare prin artă. Pe durata expoziției sunt o serie de activități precum: 👣 tururi ghidate susținute de artiști, 🎨 ateliere de art therapy, 🗣 o sesiune de discuții interdisciplinare deschisă publicului (7 octombrie), moderată de scriitorul Marius Chivu cu invitați speciali.📍 Main Square. Intrarea liberă” DETALII
INSIDER 1: „Când ai crezut că le-ai văzut pe toate în viaţă…” Căpiță, la plimbare, pe drumurile din Cluj.” SURSA
INSIDER 2: „Pentru cei care locuiesc ori au/ au avut vreodată părinți, bunici la țară e o imagine obișnuită cu recunoașterea inventivitatii posesorului de căpiță, pentru cei de la oraș, e vărul Itt din Familia Addams.”
INSIDER: „Situat în mijlocul vastului platou din fața Teatrului Național, ansamblul monumental denumit inițial Caragealiana a fost gândit ca un simbol al artei dramatice românești și totodată un omagiu adus lui Ion Luca Caragiale, scriitorul și dramaturgul al cărui nume este purtat și de cea mai înaltă șcenă a țării.
Grupul statuar „Căruța cu paiațe” denumit și Caragealiana (iar nu „Caragialiana”, cum s-ar fi cuvenit, după părerea lui Șerban Cioculescu, care și-a intitulat astfel studiul din 1974), este instalat în fața Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București și constă dintr-un ansamblu de 16 sculpturi realizate de artistul Ioan Bolborea, reprezentând personaje cunoscute ale operelor lui Ion Luca Caragiale. Ansamblul ajunge la o înălțime de șapte metri și cântărește, în total, peste 25 tone. Toate personajele sunt făcute din bronz patinat și ajung și la peste patru metri înălțime, cântărind aproximativ o tonă fiecare. Personajele sunt reprezentate în costumele tipice modei La Belle Epoque din timpul lui Caragiale, fiind în mișcare și dând senzația unui iureș necontrolat. Monumentul este ilustrarea stilului dramatic de tip vodevil care caracteriza spectacolele de la sfârșitul secolului XIX, începutul secolului XX. Totodată, această a doua intitulare face referire și la precursorii lui Caragiale, modalitatea de prezentare a personajelor sugerând o caravană cu actori, așa cum funcționau trupele de teatru la mijlocul secolului al XIX-lea când din cauza lipsei localurilor proprii ele erau nevoite să adopte un spirit „nomad”.
Siluetele stilizate îi reprezintă pe Farfuridi, Brânzovenescu, Cetățeanul Turmentat, Goe, Zoe, Mam’mare, Chiriac, Mița, Veta, Zița, Rică Venturiano, Mamița, Trahanache, Cațavencu și Pristanda. Figurile personajelor amintesc de chipul marilor actori care i-au interpretat de-a lungul timpului: Lucia Sturdza Bulandra, Alexandru Giugaru, Constantin Tănase, Dem Rădulescu, Grigore Vasiliu Birlic, Ion Chelaru, Radu Beligan, Mircea Diaconu. Lateral, șezând pe un scaun și fumând tacticos din pipă, însuși Nenea Iancu își admiră personajele, detașat și puțin zeflemist, dar cu aerul că își asumă în întregime creația pe care ne-a lăsat-o moștenire, spre neîncetata mirare a românilor care au spus și vor spune mereu „Nu s-a schimbat nimic, suntem aceiași și ne comportăm așa cum ne-a descris Nenea Iancu acum mai bine de un secol”.📍Locație: în fața Teatrului Național – Piața 21 Decembrie ⏰ Deschis permanent, acces gratuit’ SURSA
N.R.: loan Bolborea s-a născut în Hunedoara, în 1956, când tatăl său efectua, acolo, serviciul militar. Şi-a petrecut copilăria în zona Braşovului şi a Făgărașului. A intrat în 1971 la Liceul de Artă din Brașov, unde l-avea ca profesor pe Florin Codre. După absolvire, în 1978 a fost admis la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, pe care l-a absolvit în 1981. În 1990 a plecat în Franţa, unde a avut o expoziție colectivă în cinstea înfrăţirii dintre Câmpina și un orășel de la marginea Parisului. Pictura era reprezentată prin Mihai Săvulescu, Simion Crăciun, Todecan Mircea, iar el cu sculptura.
După vreo două săptămâni, a plecat în Belgia și Luxemburg. Întors în ţară, a pus bazele unei turnătorii pentru sculpturi în bronz, cumpărând, la începutul anilor ’90, turnătoria de bronz a Uniunii Artiştilor Plastici. Această „fabrică de monumente” dispune de o turnătorie în ceară pierdută, o ipsosărie și o secție de restaurare. În prima parte a anului 2019, Primăria Capitalei, prin AMPT, a formulat pe numele sculptorului loan Bolborea o plângere penală pentru înșelăciune, pentru că mai multe dintre turnările în bronz realizate de el (Căruța cu Paiațe, I.L. Caragiale, Vioara Spartă, Al. I. Cuza şi Împăratul Traian) s-ar fi dovedit, în urma expertizării, a fi realizate din alamă care este mai ieftină, și nu din bronz, cum prevedeau contractele. Artistul respinge acuzațiile, susținând că primăria folosește motivele astea pentru că are un proces cu el legat de contractul pentru monumentul Marii Uniri, pe care primăria l-a reziliat.
I.L. CARAGIALE: „Neamul acesta nu e un neam stricat; e numai nefacut încă; nu e pân-acum dospit cumsecade.”
OPERE: § Grupul statuar „CĂRUȚA CU PAIAȚE” (2005) din fața Teatrului Național Bucureşti, inaugurat la 19 decembrie 2010. § ALEXANDRU IOAN CUZA – la intrarea în Parcul Alexandru loan Cuza ( IOR) din București sectorul 3. § MONUMENTUL INFANTERIEI din București amplasat în Parcul Kiseleff, în care a imortalizat doi generali de armata, Mihail Popescu si Vasile Apostol. § MONUMENTUL LUI EUGENIU CARADA din lângă BNR Bucureşti (reconstituire). § FÂNTÂNA VIOARA SPARTĂ, instalată în „parcul Colțea” din Bucureşti. § Lucrările de turnare pentru STATUIA ÎMPĂRATULUI TRAIAN din Bucureşti, opera lui Vasile Gorduz, amplasată pe treptele Muzeului Național deIstorie a României. § MONUMENTUL RECONCILIERII la Arad sau Monumentul „Revoluției Române de la 1848, are aspectul unui arc de triumf amplasat în Parcul Reconcilierii. Profilurile în bronz reprezintă România descătuşându-se și Uniunea Europeană, pe o față, și România și minorităţile, pe cealaltă față a arcului. Pe fiecare parte, între scenele menționate, se află câte un text, primul fiind un citat din Avram lancu, iar al doilea din Simion Bărnuțiu. Urmează pilonii arcului de triumf, pe care sunt reprezentați, în basoreliefuri de bronz, de câte 5 metri înălțime fiecare, cei mai importanți eroi pașoptişti: Cuza, Kogălniceanu, Negri, apoi Alecsandri și Barițiu, Avram lancu, Rosetti, Magheru și, în fine, Bălcescu, stând alături de Kossuth, aceasta fiind o dorință expresă a unor arădeni. § MONUMENTUL EUGEN IONESCU la Slatina, 2002-2003, o lucrare de 3,5 metri, în bronz. § MONUMENTUL „HOREA, CLOȘCA ȘI CRIŞAN” Alba Iulia.” DETALII
INSIDER: „Alien – tandra și blânda mea fiară: bine ai venit pe planeta Pământ! Poate ne salvezi de noi…. Mă uit seara pe post de ”cântec de leagăn” la serialul numit Alien: Earth – primul serial TV din franciza cinematografică Alien, creat de Noah Hawley. Acțiunea se petrece în anul 2120, cu doi ani înainte de evenimentele din filmul Alien din 1979, pe un Pământ dominat de megacorporații, unde coexista oameni, cyborgi și sintetici.
Aș face o reclamă gen. Iese monstrul acela fioros care ne sperie de prin 80 încoace. Chiar e cea mai ”rece frică” produsă de un SF. Iese din corabia care naufragiază și întreabă: unde suntem? Pe planeta Pământ. Aaaa, la ființele acelea neajutorate? Numiți oameni? Doar că Alienul nu știe ce-l asteapta și subestimează ființele astea numite oameni. Cele mai feroce animale din Univers care o fac pe fragilele. Pe Pământ îl așteaptă două corporații care-l vânează că au de făcut bani pe el. Și începe. După câteva serii Alien zice: Doamne, ferește-mă de Pământ și de Oameni că de Iad și Diavol mă feresc singur. Mai în scurt: după cam 5 episoade începi să te sperii de oameni și să duci grija Alienului care pare un mielușel proaspăt născut și neajutorat. Nu mai zic de sintetici care sunt un soi de post umani – niște îngerași dar care nu trebuie treziți la umanitate că fac rău. Oricum, îmi place că e imprevizibil și mai aduce speranță: Pământul salvat de Alienii aceea drăgălași.
Să sperăm că vom fi salvați de noi înșine… Eliberarea planetei Pământ. The End” SURSA
N.R.: „Serialul TV ALIEN: EARTH, creat de Noah Hawley, este o producție americană de ficțiune științifică horror, care a avut premiera pe 12 august 2025 pe FX și pe Disney+. Serialul, care se petrece cu doi ani înainte de primul film Alien (1979), urmărește o tânără femeie hibrid pe nume Wendy (jucată de Sydney Chandler) și un grup de soldaţi, care descoperă (în anul 2120) o amenințare extraterestră fără precedent pe Pământ după ce o navă spațială s-a prăbușit și a adus cu ea o amenințare extraterestră nemaiîntâlnită, marcându-se prima incursiune a Xenomorfilor pe planeta noastră.
DISTRIBUȚIE: Sydney Chandler, Alex Lawther, Essie Davis, Samuel Blenkin, Babou Ceesay, Adarsh Gourav, Timothy Olyphant