PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

FORDAQ: „Ce facem pentru combaterea tăierilor ilegale ? Urmărim mangalul în SUMAL, în benzinării?”


INSIDER: „Vă trimit atașat un comunicat de presă din partea Comunității Forestierilor din România – FORDAQ organizație care atrage atenția asupra evoluției implementării sistemului SUMAL 2.0 – în fapt involuției implementării. SUMAL 2.0 este principala măsură asumată de România pentru combaterea tăierilor ilegale. În fapt sistemul este nefuncțional, cu doar 2 zile înainte de termenul în care ar trebui operaționalizat, prin intrarea în vigoare a HG-497-2020!

COMUNICAT DE PRESĂ: FORDAQ: „Ne aflăm la a 7-a programare a termenului de operaționalizare pentru SUMAL 2.0, sectorul forestier din România trăiește sub amenințarea blocajului

Este o situație exasperantă! Operaționalizarea improvizată a sistemului SUMAL 2.0 este permanent amânată începând cu luna decembrie 2016! Practic din 2016 sectorul forestier din România trăiește sub amenințarea blocajului – aplicațiile nefiind funcționale – ne aflăm la a 7-a prorogare a termenului de operaționalizare! Parcă este prea mult, chiar și pentru România!

Comunitatea Forestierilor – FORDAQ atrage atenția că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a început o operaționalizare improvizată a sistemului SUMAL 2.0 – sub presiunea intrării în vigoare a HG-497-2020, care reglementează operaționalizarea sistemului de la 1 noiembrie 2020. Reamintim că întreaga ramură economică a economiei forestiere – cu efecte și asupra altor sectoare conexe, inclusiv în zona de aprovizionare a populației cu lemn de foc – a fost în pericol de a se bloca la 30 decembrie 2019 și respectiv la 30 iunie 2020 printr-o operaționalizare nefuncțională a sistemului SUMAL 2.0, de fiecare dată rezolvarea situației fiind amânată.

Astfel, opinia publică, dar și Comisia Europeană au cerut în repetate rânduri găsirea unor soluții de combatere a tăierilor ilegale. Care este situația astăzi, cu doar 2 zile înainte de abrogarea HG-470-2014 care implică dispariția sistemului SUMAL 1.0 și folosirea unui SUMAL 2.0 nefuncțional, prin intrarea în vigoare a HG-497-2020? Testarea publică a aplicațiilor SUMAL 2.0 a început abia în 15 octombrie, deși de la 30 iunie, de când a survenit ultima prorogare, a fost destul timp, iar domnul ministru Costel Alexe a anunțat public încă din 28 aprilie începerea testării aplicațiilor SUMAL! Feed-back-ul comunității forestierilor după scurta și improvizata perioadă de testare a SUMAL este clar: aplicațiile nu sunt funcționale, pregătirea implementării este practic incipientă!

În acest moment există zeci de mii de profesioniști – în special transportatori, dar și din industria construcțiilor sau din rândul utilizatorilor de materiale lemnoase – care nu știu că au obligații în SUMAL. Despre suport pentru implementare și instruirea zecilor de mii de utilizatori SUMAL- nici vorbă! Un haos total!

SUMAL a devenit o victimă a permanentelor schimbări ale legislației silvice. Sistemul SUMAL este o aplicare a Normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, prevăzute de Codul Silvic. Ulterior aprobării HG-497-2020 în luna iunie, definiția materialelor lemnoase a fost extinsă în luna septembrie a anului curent, prin Legea 197/2020 de modificare a Codului Silvic, cu obligativitatea urmăririi tuturor materialelor lemnoase în sistemului SUMAL, cu implicații extinse pentru industria lemnului, industria mobilei, industria construcțiilor, sectorul de retail non-alimentar și alți utilizatori de materiale lemnoase. Practic, fiecare șantier de construcții, fiecare retailer sau fiecare cumpărător a peste 20 mc de lemn de foc, fiecare atelier care prelucrează PAL din care rezultă rumeguș, fiecare reciclator de paleți din care rezultă tocătură de lemn, este asimilat unui depozit de materiale lemnoase, cu gestiune online în timp real, registru special de intrare ieșire, etc.

Avem nevoie să fie tratați ca depozite de materiale lemnoase? În plus cu o birocrație aferentă indusă, cu urmărirea GPS a transporturilor a tuturor acestor „materiale lemnoase”? Evident, este absurd ceea ce se întâmplă! Pe fond, SUMAL-ul , prin conexarea cu cele peste 100 de acte normative aplicabile doar că legislație silvică, a pierdut legătura cu obiectivele sale: să asigure un sistem simplu, robust și eficient de trasabilitate a provenienței legale a masei lemnoase la prima punere pe piață! Mai exact, de la pădure la primul beneficiar. Acesta este sensul legislației europene, regulamentul EUTR, invocat ca bază pentru legislația națională.

În fapt, SUMAL este pe deplin funcțional din 2008, dezvoltările din 2014 – Radarul Pădurilor și din 2016 – Inspectoratul Pădurilor au făcut din el un instrument performant. Dar un instrument puțin folosit pentru orientarea controlului pe zone și activități de risc privind tăierile ilegale, din lipsă de voință politică. În loc să eficientizeze controlul, statul român continuă să suprareglementeze, să facă o legislație inaplicabilă.

Comunitatea Forestierilor își reafirmă sprijinul pentru măsuri ferme de combatere a tăierilor ilegale de pădure, dar solicită măsuri eficiente și aplicabile, care sa nu inducă blocaje, birocrație și costuri administrative inutile.

În legătură cu sistemului SUMAL 2.0, pentru o operaționalizare și atingere a obiectivelor acestui sistem este nevoie de:

-parcurgerea unei perioade de testare publică, cu feed-back de la utilizatori;

-revizuirea softurilor și a HG-ului, pe baza feed-back-ul rezultat în urma testării;

-parcurgerea unor etape de creare a bazelor de date pentru operaționalizarea aplicațiilor, ținând cont de cantitatea uriașă de informative necesare pentru inițializarea aplicațiilor;

-instruirea utilizatorilor, asigurarea suportului pentru utilizare;

-configurarea SUMAL ca sistem de bază național pentru aplicarea Regulamentului European 995-2010, denumit generic EUTR, de asigurare a trasabilității la prima punere pe piață a masei lemnoase.

Solicităm Ministerului Mediului , Apelor și Pădurilor respectarea principiilor de transparență decizională în elaborarea politicilor publice, pentru a avea o legislație predictibilă, eficientă și aplicabilă. FORDAQ – Comunitatea Forestierilor din România”

One response

  1. Pingback: TĂIEREA ÎN SCAUN: Se practică la sălcii sau plopi în zone inundabile. Nu este „defrișare ilegală”! | infoINSiDER.ro

COMENTEZI?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s