PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

LE HAVRE, FRANŢA: Pentru a vizita „Casa Îngustă” a lui Erwin Wurm trebuie „să îți sugi burta”. Are lățimea de 1.30 m și e complet mobilată!


INSIDER: „Narrow House, Le Havre, Franţa – Instalație permanentă din 2022.

Casa Îngustă a lui Erwin Wurm, 2010, tehnică mixtă (7 m x 1,3 m x 16 m) este instalată în Piața Claude Érignac din Le Havre, Franţa şi deschisă publicului pe 24 iunie 2022. Wurm a produs deja mai multe modele ale acestei lucrări, dar aceasta este singura instalaţie permanentă exterioară. Structura este o reinterpretare a casei copilăriei lui Wurm, o locuință tipică suburbană din anii 1960, înconjurată de o grădină împădurită şi amenajată în Le Havre, care dă impresia unui cartier rezidențial.

Plimbarea prin casă poate fi o experiență confuză: în interior, obiectele şi mobilierul par să fi fost comprimate la limita lor absolută. Deplasându-se prin structură, camerele se deschid în faţa privitorilor, dar îngustimea lor extremå împiedică vizitatorii să intre în ele, generând un sentiment de claustrofobie până la ieşire. Pereţii interiori ai casei înguste conţin fotografii care ne indică locuitorii săi iniţiali: părinţii artistului. Acest lucru ajută la reflectarea asupra unei gândiri limitate în Austriei de după război. Prin „casă îngustă”, artistul ia în considerare experiența generației sale de a trăi într-un mediu constrâns și standardizat.

Casa Îngustă este tipică lucrării lui Wurm, în care corpurile, casele sau obiectele sunt deformate, se umflă şi se contorsionează pentru a sublinia elementele misterioase. Asemenea lui FAT CAR, 2001, sau melting boat MISCONCIEVABLE, 2007, sau seria sa de One Minute Sculptures, care transformă vizitatorii în sculptură, Wurm explică impulsul din spatele acestor distorsiuni intenționate: După părerea mea, jocul are o mare putere, un puterea reală de subversiune. Umorul şi jocul fac posibilă ridicarea multor întrebări, transmiterea multor lucruri fără a răni sau îndoctrina.

ERWIN WURM (n. 1954 la Bruck an der Mur, Austria) locuiește şi lucrează la Viena. Opera sa cuprinde sculpturi, fotografie, video, performance şi pictură. Lucrările sale implică adesea obiecte de zi cu zi, cum ar fi maşini, case, îmbrăcăminte, genţi de lux şi produse alimentare, cu care el comentează ironic despre consumism şi producţia de masă capitalistä. Wurm a câştigat popularitate pe scară largă în anii 1990 cu „One Minute Sculptures”. Soclurile muzeului sunt expuse şi lăsate lipsite de orice lucrare, astfel încât publicul să poată lua locul sculpturii timp de un minut, conform indicaţiilor capricioase ale artistului. Cu acest gest ironic, dar radical, Wurm democratizează şi regândește complet conceptul clasic de sculptură, asociat în mod tradițional cu greutatea materialului şi soliditatea acestuia în timp.

Wurm joacă cu volumul ca tehnică sculpturală primară. Emblematice ale operei sale sunt obiectele de zi cu zi şi simbolurile de statut cu volume exagerate, umflate, precum Fat Car sau Fat House, sau dimpotrivă micşorate, îngustate sau distorsionate, ca în Narrow House. Wurm îşi însușește adesea produse alimentare precum murăturile, cârnaţii şi pâinea, care, având în vedere locul lor în bucătăria austriacă, devin un comentariu ironic asupra identității. De exemplu, Self-Portrait as a Pickle din 2008 a fost compus din numeroase murături în picioare, care au devenit ulterior una dintre cele mai recunoscute seriale ale sale. O altă abordare pe care o folosește Wurm este transformarea imaginilor iconice şi a simbolurilor de statut în personaje antropomorfe, cum ar fi o geanta Birkin cu picioare, ceea ce ne face să nesiguri dacă purtâm geanta sau ne poartă. Adesea în lucrarea sa, Wurm explorează şi ideea de (a doua) piele, investigând tensiunea dintre forma exterioară şi volumul din interior. De exemplu, foloseşte îmbrăcăminte şi îmbrăcă” volume sculpturale şi arhitecturale, explorând conturul corpului absent.

„Pentru că nu avea altă opțiune, a studiat sculptura până la urmă, dar numai pentru a sabota această formă de artă”, scrie Elise Mougin-Wurm în cartea ei pentru copii „Erwin Wurm, Sculptorul care nu a vrut să facă sculpturi”. Într-adevăr, în mulţi ani de practică, Wurm a pus la îndoială constant ce este sculptura, extinzându-ne înțelegerea despre mediu. Și-a găsit drum în cultura pop, nu în ultimul rând prin videoclipul muzical al Red Hot Chili Peppers pentru piesa lor Can’t Stop, „în care adoptă ideea „One Minute Sculptures„.

Erwin Wurm a avut expoziții personale la numeroase instituții internaționale, Yorkshire Sculpture Park, Marea Britanie (2023), Tel Aviv Museum of Art (2023), SCAD Museum, SUA (2023), Suwon Museum of Art, Suwon, Coreea (2022), Biblioteca Nazionale Marciana, Veneția, Italia (2022), Muzeul de Artă Contemporană Belgrad, Serbia (2022), МАК (Muzeul de Aplicație Arts), Geymüllerschlössel, Viena, Austria (2021), Taipei Fine Arts Museum, Taipei City, Taiwan (2020), Musée des Beaux-Arts, Musée Cantini şi Centre de la Vieille Charité, Marsilia, Franţa (2019) şi Kunstmuseum Luzern, Elveţia (2018).

La cea de-a 54-a Bienala de la Venetia din 2011, Wurm a prezentat „Narrow House”, un model al casei copilăriei sale, redus la o şesime din dimensiunea sa de-a lungul axei longitudinale la Palazzo Cavalli Franchetti, ca parte a evenimentului de colaborare Glasstress. În 2017, a reprezentat Austria la cea de-a 57-a Bienala de la Veneția. În 2020, cu ocazia Postului Mare, Wurm a instalat în Catedrala Sf. Ștefan din Viena un voal de post de 80 de metri pătrați în formă de pulover tricotat violet, ca semn simbolic al carității care se încălzeşte”. Lucrările lui Wurm este inclusă în colecțiile permanente ale marilor instituţii internationale, printre care Tate Modern, Londra; Muzeul de Artă Moderma, New York; Muzeul Solomon R. Guggenheim, New York; Centrul Pompidou, Paris; Albertina, Viena; Muzeul National de Artă, Osaka; si MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt.SURSA

Un răspuns

  1. Pingback: PALAIS IDÉAL, FRANȚA: Castelul din vis al unui poștaș – melanj cultural & stiluri, realizat de unul singur,, timp de 33 de ani! | infoINSiDER.ro

COMENTEZI?