11 SEPTEMBRIE: „Barbaria are arsenalul mai fertil decât omenia”
INSIDER: „S-a spus că este fotografia perfectă.
Că omul acela – despre care nu știi nimic când apeși pe declanșator –, așa cum alunecă el în vid, ținându-și trupul impecabil aliniat, paralel cu barele de oțel ale turnului, este simbolul libertății: preferă să zboare câteva secunde în gol, decât să ardă de viu, după voința și alegerea altora. S-a mai spus și că o asemenea fotografie nu ar trebui să fie publicată – și multă vreme a stat la index: „nu e Hollywood, iar omul care cade spre moarte nu este un cascador“, s-a strigat. (Da, dar Hollywood a hrănit timp de decenii cele mai crude, mai înspăimântătoare pulsiuni omenești.) „Este un stoic“, au scris jurnaliști care nu i-au studiat niciodată pe stoici…
Multă vreme m-a urmărit imaginea aceasta; am citit, despre ea, aberații: că ar fi contrafăcută, că alinierea cu stâlpii turnului ar fi „căutată“, „voită“ de omul care avea să moară în curând, că nu era un om, ci un sac de plastic…
Și m-a urmărit mai ales gândul că undeva, la sol, ar fi putut fi desfășurată o saltea pneumatică, una care ar fi salvat atâtea vieți; gândul că – dintotdeauna și pretutindeni în lume – barbaria are arsenalul mai fertil decât omenia.
fotografie © Richard Drew” SURSA
COMENTEZI?