PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

LISABONA: Oraşul oamenilor cu rău de uscat!

INSIDER: „Primul lucru catre iti atrage atentia cand pui piciorul in Lisabona e mersul oamenilor usor leganat – asa imi inchipuiam eu ca merg marinarii dupa o lunga calatorie pe mare cand ajung la pamant si „au rau de uscat”. De vina sunt trotuarele valurite in panta, uneori chiar foarte abrupta, pavate cu piatra cubica micuta… Pana la sfarsitul zilei si umbra mea avea o coregrafie asemanatoare… Daca nu ai prea multe zile la dispozitie pentru a vizita orasul, cel mai bine este sa urci intr-un autobuz turistic Lisbon Sightseeing (15 euro /48 ore, fiind incluse mai multe reduceri la obiectivele turistice) si sa faci un tur de Lisabona (cu ghidul in casti si muzica fado pe fundal) si sa-ti faci o idee despre ce vrei sa cunosti mai bine sau despre ceea ce vei pierde. Cand în Romania temperaturile scazusera sub -20 grade C, portughezii se luptau cu +15!

BINE DE ŞTIUT:
– fado vine din latinescu „fatum”= destin. Amalia Rodriguez cea mai cunoscuta interpretă.
– biletele mijloacelor de transport in comun sunt unice: 1,5 euro /calatorie sau 5 euro /24 ore
– metroul este bine organizat si acopera toata partea centrala si de vest a Lisabonei (cu exceptia sud-esticul Belem)
– exista un card turistic Lisabona (17-27-33,5 euro pentru 1-3 zile) pe care il puteti cumpara din aeroport sau de la birourile de informatie turistice care asigura transportul gratuit cu toate mijloacele de transport inclusiv sistemul funicular precum si gratuitati sau reduceri la peste 80 de muzee din Lisabona.

– cand soseaua are mai multe benzi, pe linia de tramvai pot circula si taxiurile si autobuzele, pentru maşini este interzis (si regula chiar este respectata!)
– Nu ratati sa mancati castane coapte: sunt extraordinare! Pret: 2 euro /duzina si sunt servite sarate numai bine, in 2 pungute lipite (una pentru coji!)
– Cam toate muzeele au program marti-duminica intre iarna 10-17 si vara 10-18, cu mici exceptii.

MERITĂ SĂ VIZITAŢI:
– Cartierul Belem (prescurtare de la Betleem) – Tramvaiul 15

1. Manastirea Jeronimo – Regele Manuel I a construit-o in anul 1502 pe locul unui schit fondat de Printul Henry Navigatorul, unde Vasco da Gama si echipajul sau si-au petrecut ultima noapte in Portugalia, rugandu-se inainte de a pleca spre India. A fost construita pentru a comemora expeditia lui Vasco da Gama si pentru a multumi Fecioarei Maria pentru succesul acestei calatorii. In interior, langa intrare, de o parte si de alta sunt mormintele lui Vasco da Gama si al poetului Luis de Camoes (poetul national al Portugaliei si autorul „Luisiadelor”)

2. Turnul Belem – Unul dintre simbolurile orasului construit in anul 1515 ca o fortareata cu rol de aparare la intrarea in portul Lisabona. Orar: 10:00 am – 17:00 pm, luni inchis, 5 euro de urcat in turn.

3. Monumentul Descoperirilor, peste parc de Manastirea Jeronimo. Acesta a fost construit pe malul de nord al raului Tejo in anul 1960 pentru a comemora a 500-a aniversare de la moartea Printului Henric Navigatorul. Monumentul este un vas cu trei panze pregatit sa plece in voiaj, cu sculpturi ale unor figuri istorice importante cum ar fi Regele Manuel I, poetul Camoes, Vasco da Gama, Magellan si alti exploratori, cruciati, calugari sau cartografi portughezi. Cu totii il urmeaza pe Printul Henric Navigatorul. Singura femeie reprezentata este regina, Felipa de Lancaster, mama lui Henric Navigatorul.

4. Muzee in zona: Muzeul Calestilor, Reşedinţa oficiala a Preşedintelui Portugaliei, Muzeul Marinei, Muzeul National de Arheologie, Muzeul Berardo de Arta Contemporanta, Planetariul Gulbenkian.

5. Nu ratati – Patiseria Belem (Pasteis de Belen – Rua de Belem 84-92) este cea mai veche, cea mai buna si cea mai premiata din Lisabona. Localul este imens (sute de locuri) mereu plin,  iar produsele de patiserie „ti se topesc in gura”. La Grădina Zoologică intrarea este 17 euro (12 redus).

Daca tot sunteti in zona puteti lua un taxi (12 euro) si sa treceti Podul „25 Aprilie” proiectat de acelasi arhitect care a realizat Golden Gate din San Francisco si sa vedeti monumentul Cristo Rei. Podul a fost construit in 1966, pentru a lega Lisabona de peninsula Setubal, peste raul Tejo si atunci era cel mai lung din Europa avea 1 km. Numele sau a fost preschimbat din Salazar, denumirea sa actuala amintind de revolutia din 1974. Are 6 benzi de circulaţie pentru maşini şi două linii de cale ferată, acestea din urmă au fost adăugate in 1999.

Monumentul Cristo Rei are un postament de beton, cu 4 arcade îndreptate spre cele patru puncte cardinale (semnifica universalitatea religiei crestine) şi având o înălţime de peste 80 m. Prin acesta circulă un lift care pentru suma de 4 € ne-a dus până într-un magazin cu suveniruri aflat sub statuia propriu zisă. Din magazin se ajunge pe platforma de la picioarele statuii, urcând pe o scară foarte îngustă şi foarte abruptă. Statuia măsoară 30 m, fiind o copie a statuii Cristo Redentor de pe Corcovado din Rio de Janeiro.

Se spune că preoţimea portugheza împreună cu Cardinalul Patriarh al Lisabonei, au jurat să ridice o statuie similara celei din Brazilia, dacă ţara lor nu va intra in cel de II-lea Război Mondial. Salazar, prim ministru la acea vreme, a reuşit să evite intrarea Portugaliei in marea confruntare cu toate ca a adăpostit mulţi spioni şi refugiaţi din Europa. Lisabona s-a constitut intr-un punct de îmbarcare a acestora spre zării mai bune. Construcţia monumentului a început in 1949 si a fost inaugurată zece ani mai târziu aducându-se pentru acest eveniment statuia făcătoare de minuni, de la Fatima. Se poate vizita si cu trenul sau feribotul, dar varianta taxi este pentru lenesii care nu au timp de pierdut…

– Cartierul Alfama cu celebrul tramvai 28. Personal, plimbarea nu mi s-a parut de neuitat, inghesuiala intr-un vagon de 20 locuri pe scaun si 28 in picioare, iar calatorii se misca precum cartofii pe stradutele inguste si in panta cu un vatman din familia lu’ Schumacher, dar pentru turistii din tari civilizate pare chiar exotic. Mai exotic de atata cred ca e o plimbare agatat de tren in India…

1. Castelul São Jorge (Sf. George) poate fi vazut din aproape orice punct al Lisabonei. Cele mai vechi parti ale sale dateaza inca din secolul al VI-lea cand a fost fortificat de romani, vizigoti si in cele din urma de mauri. Castelul a servit drept resedinta regala a maurilor pana cand primul rege al Portugaliei, Afonso Henriques l-a cucerit in anul 1147 cu ajutorul unor luptatori din nordul continentului ce se aflau in drum spre pamantul sfant pentru a participa la cruciade. De aceea a fost dedicat Sfantului George, sfantul patron al Angliei. Astfel s-a comemorat si pactul englezo-portughez din anul 1371.

Mare parte a castelului a fost distrusa de-a lungul anilor, in special la cutremur, dar inca se pot vedea o multime de ziduri de aparare si 18 turnuri. Turistii se pot urca in turnuri si se pot plimba pe zidurile de aparare pentru a putea admira cele mai frumoase privelisti din Lisabona. Castelul este si un loc perfect pentru relaxare, gradinile sale fiind pline de pauni, gaste si rate care creeaza o atmosfera linistitoare.

In turnul lui Ulise exista „Camara Escura” un periscop care proiecteaza obiective si atractii de prin oras si o privelişte panoramică la 360 de grade a oraşului. Nu-l ratati! Este incredibil cum utilizand o descoperire a lui Leonardo da Vinci intr-o camera intunecata cu o „masa” rotunda in forma usor concava asezata sub ferastruica din turn unde mai sunt 2 „lentile” manevrate cu 2 sfori de o doamna ghid draguta care ne-a aratat in cel mai mic detaliu Lisabona, usor voyeuristic as spune, sa vezi cum cineva isi baga mana in buzunar la mai multi km distanta.

2. Catedrala Santa Maria Maior (Sé de Lisboa), Biserica Largo da Graca, Biserica San Vincente da Fora, Panteonul National unde sunt ingropate mai multe personaje dragi Portugaliei printre care si celebra fadista Amalia Rodrigues

Coborand pe stradutele inguste catre raul Tejo ajungeti la Muzeul Fado-ului pe care insa puteti sa-l ratati… In ghidul turistic „Top 10 Lisabona” de la editura Litera muzeul este descris de o persoana care nu l-a vizitat pentru ca descrie existenta unei copii in marime naturala a unui local de fado in interiorul muzeului. Fiind relativ mic am dat 2 ture ca sa ma asigur ca nu l-am ratat si a 3-a oara am si intrebat, nimeni nu auzise si nu vazuse…

Parcul Naţiunilor (Parque das Nacoes) – Zona se întinde în proximitatea Estuarului Tagus, iar renovarea cerută Expoziţie Mondială Expo ’98 a avut efectul de a transforma fosta zonă industrială într-una dintre cele mai preţuite zone rezidenţiale, de agrement şi comerciale din Lisabona: baruri, cafenele, restaurante, Centrul Comercial Vasco da Gama, oportunităţi de practicare a sporturilor (inchiriere biciclete), Oceanarium (unul dintre cele mai marii acvarii din lume – al doilea acvariu ca marime dupa „Top 10 – Lisabona”), Turnul Vasco da Gama – asemanator cu panza unei corabii, ori stilizarea lui Burj al Arab din Dubai (inaugurat in 1998, la a 500-a aniversare a calatoriei descoperitorului portughez sale spre India – 145 m in varf este un hotel). Metrou – Statia Oriente.

Nu uitati sa treceti si pe la Campo Pequeno (statie metrou Saldanha) care se detaşează, din punct de vedere arhitectural, prin stilul maur splendid materializat prin cele patru turnuri care domină edificiul, turnul vestic servind drept intrare în coridă. Clădirea este acoperită în cărămidă portocalie, făcând din Campo Pequeno o prezenţă arhitecturală luminoasă în Lisabona. Edificiul actual a fost construit între 1890 şi 1892, arhitectul său principal, Antonio Jose Dias da Silva, găsindu-şi inspiraţia în modelul coridei din Madrid. În prezent, corida are o capacitate de mai bine de 9.000 de locuri. Un bilet la corida costa intre 15-75 euro, dar acestea se tin doar cateva luni pe an (incepand din aprilie) acestea tinandu-se mereu in protestul iubitorilor de animale. In restul anului se tin concerte, iar la subsolul cladirii s-a construit un mall de cumpărături, câteva cinematografe, numeroase restaurante şi o parcare cu o capacitate de peste 1.200 de locuri. Cica diferenţa semnificativa între luptele portugheze şi cele spaniole cu taurii,  este faptul că în Portugalia taurii nu sunt sacrificaţi la sfârşitul spectacolului.

Mai puteti vedea Lisabona si „calare” intr-un GoCar – ultima inventie pentru turisti, de la segway incoace. E o „masinuta-jucarie” pe trei roţi un hibrid cu motocicleta… Este dotata cu un GPS unde o „voce blonda” iti spune directia, dar si glumite si povestioare despre locul respectiv. Se pot inchiria de la Biroul turistic din Rua dos Douradores Nr. 16, aproape de Praca do Comercio. Trebuie sa ai totusi peste 18 ani s-o conduci si bineinteles carnet de sofer. (Pret/persoana 29 euro).

COMENTEZI?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s