PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

VIRUS WHATSAPP: Nu votați nimic, evitați legături cu nume ciudate, nu folosiți coduri de confirmare


⚠️ ATENȚIE! ⚠️

Nu votați nimic, evitați legături cu nume ciudate, nu folosiți coduri de confirmare!

INSIDER: „Vă povestesc experiența mea cu WhatsApp, după ce de aseară până astăzi dimineață nu am mai avut acces la contul meu, accesând un link pe care l-am primit, tot pe WhatsApp, de la o persoană cunoscută din lista mea. Poate vă ajută, deoarece experiența nu a fost deloc plăcută, mi-a dat, și încă îmi mai dă, o grămadă de bătaie de cap.

Așadar, am primit un mesaj cu un link prin care eram rugată să votez o fetiță la un concurs, povestea fiind că este copilul prietenei persoanei care mi-a trimis mesajul. Bună la suflet cum sunt și mai ales că primisem mesajul de la cineva cunoscut, care niciodată nu mi-a trimis mesaje ciudate, am accesat link-ul și, ca să fac treaba bine până la capăt, am introdus și un cod care mi s-a cerut. În câteva secunde de la introducerea codului, am văzut cum din contul meu de WhatsApp erau trimise zeci de mesaje automat, exact cu acel mesaj cu concursul, către cei din lista mea.

1. Am șters, pe loc, aplicația de WhatsApp și am reinstalat-o, însă am primit mesajul că nu mai am acces la contul asociat numărului meu de telefon. Mi s-a permis, însă, ca direct din aplicație să transmit o solicitare, în care am explicat pe scurt ce s-a întâmplat. Mesajul primit de la WhatsApp a fost că voi primi răspuns în 24 de ore.

2. Am sunat la Banca Transilvania, tot aseară, am spus ce s-a întâmplat și am fost sfătuită să solicit blocarea conturilor bancare, lucru pe care l-am făcut și am fost ajutată de doamna care mi-a răspuns (foarte amabilă, mulțumesc!) să rezolv. După câteva minute de la acest apel, am fost sunată de altcineva de la Banca Transilvania (tot o doamnă foarte amabilă), de la departamentul fraude, care a verificat din nou cu mine ce s-a întâmplat, moment în care aplicațiile mele bancare au fost blocate și nu se mai putea face niciun transfer din conturile mele la BT. Am fost informată că imediat ce îmi rezolv problema, pot suna la bancă sau merge la o agenție și problema se va rezolva imediat, adică vor fi deblocate conturile.

3. Tot aseară, am sunat la Directoratul Național de Securitate Cibernetică, la numărul 1911, unde este serviciu permanent, 24/7. Mi-a răspuns tot o doamnă amabilă, care m-a ghidat ce să fac pentru a vedea în browser-ul de Safari ce link-uri fuseseră accesate după ce apăsasem pe acel link primit pe WhatsApp. I-am dictat link-urile, mi s-a explicat că nu erau niște site-uri în sine, ci sisteme de phishing, viruși, adică. Mi s-a transmis să sesizez WhatsApp, pentru recuperarea contului, ceea ce făcusem deja, și mi s-a explicat că, în principiu, nu ar trebui să fie nicio problemă cu conturile bancare, accesând acel tip de link, însă e cel mai bine, ca metodă preventivă, că am contactat banca și am blocat temporar conturile.

4. Suplimentar, după ce deja sesizasem WhatsApp prin aplicație, am zis să trimit sesizarea mai explicită și pe e-mail, la support@whatsapp.com, unde am atașat și capturi din browser-ul Safari cu două pagini accesate de mine odată ce intrasem pe acel link primit.

5. Tot aseară, am intrat pe site-ul Bitdefender, de unde mi-am cumpărat un abonament antivirus pentru telefon. (Slavă Domnului că mai aveam câțiva bani în contul de Revolut, că toate celelalte conturi bancare tocmai mi le blocasem). Din păcate, nu aveam un antivirus pe telefon, deși fratele meu, care este IT-ist, mi-a explicat de n ori că e absolut necesar să am unul. Nu e scump, vreo 80 de lei pe an pentru IOS, doar că, na, când e să nu te preocupe ceva, nu te preocupă. Mi-am descărcat aplicația Bitdefender, mi-a identificat niște lucruri dubioase în browser, le-a “reparat”. Dimineață, am sunat la Bitdefender, unde am vorbit tot cu o doamnă foarte amabilă, care mi-a spus cum mă poate ajuta aplicația și ce setări suplimentare să fac la telefon. Mi s-au transmis multe informații despre protejarea datelor.

6. Dimineață, din fericire, am putut să îmi recuperez contul de WhatsApp, în care am văzut că acel mesaj a fost trimis către multe contacte din lista mea, am început să le scriu oamenilor, să le răspund celor care îmi scriseseră de aseară. Din păcate, nu pot vedea toate mesajele trimise, deoarece îmi scriu și oameni cărora nu îmi apare că ar fi fost trimis vreun mesaj. Suplimentar, mi-au mai apărut niște numere dubioase amestecate cu cele din conversațiile de WhatsApp, de la care părea că am primit mesaje, dar nu era nimic în ele. Le-am căutat pe Google și am văzut că ar fi din SUA. Le-am blocat, raportat și șters pe toate.

7. Tot dimineață, la prima oră, am fost sunată de un domn de la Directoratul Național de Securitate Cibernetică, care m-a întrebat ce s-a întâmplat, după ce sunasem aseară la ei, primisem primele informații și îmi fusese înregistrată solicitarea pe email. I-am spus că, între timp, mi-am recuperat contul și totul e în regulă acum. Mi s-au dat o serie de informații cu privire la securitatea cibernetică, la ce să am grijă.

Le cer iertare celor care au primit mesajul de la mine, sper din suflet că nu au accesat acel link și, mai ales, că nu au introdus codul solicitat (cel care și declanșează virusul, așa cum am văzut în cazul meu). Sper să vă ajute pe toți experiența mea și pașii pe care i-am urmat și care, din fericire, m-au ajutat să îmi recuperez contul de WhatsApp.

Las și aici scris: niciodată nu am trimis mesaje de astea dubioase, nici pe WhatsApp, nici pe alte aplicații, motiv pentru care cei care mă cunosc mai bine și-au dat seama din prima, aseară, că ceva e în neregulă și fie mi-au scris, fie m-au sunat direct să vadă ce s-a întâmplat.

De asemenea, deși sper să nu mai fie cazul de aici înainte, dar vă spun totuși că, dacă primiți mesaje care par că sunt de la mine, prin care vi se cer bani sau orice alte favoruri, prin care sunteți îndemnați să votați nu știu ce, să intrați pe link-uri ciudate, să apăsați butoane, să mă ajutați pe mine sau pe oricine altcineva etc etc, să fiți siguri că nu sunt mesaje de la mine. Nu fac asta niciodată.

Le mulțumesc frumos celor care m-au ajutat și sfătuit – celor de la BT, DNSC, Bitdefender, prietenilor reali, cât și celor din comunitatea de pe Facebook, care au fost drăguți și mi-au scris mesaje folositoare la postarea de aseară. 🙏

Fiți cuminți și aveți grijă de voi (și) online! Vorbesc inclusiv cu mine aici.” SURSA

ARHIVĂ: BRACONAJ PE OLX: Cumpărătorul Emiliana – 0728913870 vrea datele cardului. Să îmi dea sau să îmi ia bani?

COMENTEZI?