PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

FAST-FORWARD ART, MINA CLUJ: Tablourile lui Monet s-au succedat atât de rapid, încât nu m-am putut bucura de niciunul!


INSIDER: „Am fost și eu, ca tot omul (clujeanul), la MINA Cluj. Îs nașpa dacă zic că NU mi-a (prea) plăcut? (Dacă da, te rog nu citi mai departe).

În primul rând, m-am dus pentru că scria mare pe afișe și pe bannere MONET! Și într-adevăr, una dintre proiecții a fost despre Monet, despre lucrările lui și sursele lui de inspirație (plus câteva informații biografice).

Dar aici începe „problema”. Deși au apărut în proiecție peste o sută dintre tablourile lui Monet, practic ele s-au succedat atât de rapid, încât nu m-am putut bucura de niciunul.

Tind să cred că arta valoroasă nu poate fi consumată, înțeleasă, astfel. NU ai cum să apreciezi un tablou creat de un geniu artistic și estetic doar pentru că îți trece pt o secundă prin fața privirii.

Și aici îmi pare că – deși poate unul dintre scopuri e de a atrage tinerii către artă – rezultatul e exact opus! Tinerii aceia care nu au consumat artă până atunci vor zice în sinea lor „mda, am înțeles ce e și cu Monet ăsta, îi plăcea să picteze natură”, când de fapt nu au înțeles absolut nimic! Și nu din vina lor! Ci pur și simplu nu au apucat să înțeleagă ceva! Nu aveau cum! Iar cei care au mai consumat artă (ca mine, să zicem), vor fi doar dezamăgiți pentru că au idee despre valoarea reală din spatele imaginilor succedate cu viteză, dar nu apucă să se bucure în vreun fel de ea. Din punct de vedere tehnic, realizarea e de admirat, dar totuși e vorba doar despre niște proiectoare (și rezoluția aferentă nu e neapărat grozavă). În naivitatea mea îmi imaginam o sală cu leduri/displayuri digitale de jur împrejur. Iar faptul că nu există proiecție pe tavan scade cumva din caracterul „imersiv”… Aaa, și ar fi fost mult mai spectaculos dacă sala era rotundă!… Cred că acest gen de experiență senzorială ar fi potrivită pentru alt gen de artă. Sunt mult prea mulți și prea dinamici stimulii vizuali și auditivi ca să poți gusta/înțelege/aprecia artă „clasică”… Pentru artă clasică cred că ideal ar fi un spațiu mult mai mic, dar cu displayuri digitale pe toți pereții, inclusiv podea și tavan, unde să stai singur, în mijloc, iar imaginile (de exemplu „atelierul în care a creat artistul” ori „peisajul din care s-a inspirat pentru tabloul X”) să rămână mult mai mult timp „pe ecran” (chiar dacă sunt animate gen „vântul mișcă ușor frunzele”), ca să ai timp să explorezi, să simți…

A fost în schimb o altă proiecție care părea mult mai potrivită pentru așa ceva. Deci cred că există potențial, dar trebuie folosită tehnologia asta pentru ceea ce se potrivește cu ea…

Mi-au plăcut în schimb mai mult camerele cu oglinzi ulterioare proiecțiilor. (Semănau puțin cu labirintul cu oglinzi de la Fabrica de Știință) Experiențe gen MINA mai nasc și dileme filosofice legate de fuga noastră de realitate, de VR, de „prison for our minds”, dar despre astea poate în altă postare.

Bottom line: părți bune și părți mai puțin bune. Recomand ca experiență, iar dacă ai fost deja, sunt chiar curios de părerea/experiența TA!

PS!!!: Dacă mergi, stai în picioare! E important să te poți mișca în orice direcție simți… Face experiența mai completă.” SURSA

N.R.: „Monet: The Immersive Show”, primul spectacol de artă imersivă dedicat marelui artist Claude Monet organizat în România, a fost lansat în exclusivitate la Cluj- Napoca de MIΝΑ Museum of Immersive New Art cu ocazia inaugurarii oficiale a MINA Muuseum Cluj, cel mai mare spațiu dedicat artei digitale și experiențelor imersive din Europa – strada Orăștiei nr.10, Cluj-Napoca. DETALII

Oscar-Claude Monet (n. 14 noiembrie 1840, Paris, Franţa – d. 5 decembrie 1926, Giverny, Haute- Normandie, Franța) a fost un pictor francez. Împreună cu Pierre-Auguste Renoir au fondat mişcarea impresionistă, inspirând o nouă poetică a momentului și a unei sensibilități formale și lirice a materiei. „Nu am decât meritul de a fi pictat întocmai după natură străduindu-mă să reproduc propriile impresii faţă de fenomene trecătoare și schimbătoare.”

CLAUDE MONET era celebru pentru faptul că își distrugea propriile creații atunci când era furios sau când era nemulțumit de ele?
În 1908, a tăiat cel puțin 15 picturi cu nuferi cu un cuțit, fapt care a dus la amânarea expoziției sale din PARIS. Istoricii estimează că pictorul a distrus de-a lungul vieții aproximativ 500 de tablouri….” SURSA

COMENTEZI?