PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

INCHIDEREA FIRMEI: Procedurile nu mai sunt birocratice, ci digitale. Nu mai vorbești cu un birou, ci cu un deget!


INSIDER: „După câteva decenii de activitate, firma unor cunoștințe a ajuns la capătul răbdării. Dar închiderea unei firme e o provocare nu mai mică decât supraviețuirea ei pe piață. Au trecut prin tot felul de formalități, depuneri de bilanțuri, declarații și alte acte.

Pe tot acest circuit, nu cred că vreun reprezentant al statului s-a interesat de ce a intrat un contribuabil în impas și cum ar putea să îl sprijine să își continue activitatea; având în vedere că există programe pentru susținerea investițiilor străine și lansarea de firme noi pentru cei cu zero experiență.

În fine, au ajuns în etapa numită „mai e un pic”. La un ghișeu de la ANAF, li s-a spus cât mai datorează statului, cu vestea că li se taie cutare penalități. Au achitat și au primit o chitanță. Acum, dați-ne o dovadă că nu mai avem datorii, să mergem cu ea la Registrul Comerțului, să putem să o închidem. (Altă instituție monstruos de inutilă și bine plătită.)

Nu se poate. Puneți contabila să completeze declarația cutare, în care să apară numărul chitanței că ne-ați dat banii. Păi nu mai avem nici contabilă, nici angajați, s-a închis…

Formularul decisiv spune exact asta: că s-a încasat la ghișeul aceleiași instituții suma potrivită. Au făcut și tentativa naivă să pună informația asta pe o hârtie printată, semnată și cu ștampila firmei. Ce-i asta, cu peceți, ca-n evul mediu!? Ne-am digitalizat, nu se mai poate depune decât online, cu semnătură electronică.

În perioada de inactivitate, semnătura a expirat și trebuie reluat de la zero alt proces, cu o taxă de 55 de euro. Îți faci semnătură electronică, completezi formularul pe site, noi primim fișierul și luăm la cunoștință că ți-am încasat la ghișeu cât ți-am cerut și îți dăm dovadă că nu trebuie să ne mai dai nimic. Simplu, nu?

Cele 2-3 firme care au primit monopol să elibereze semnături electronice sunt compuse din același tip de capete pătrate, dar private. Țin minte cum am interacționat cu ei în câteva rânduri. Cer tot așa un set de documente și proceduri într-un număr de pași de la care nu se pot abate.

La un moment dat, aveam nevoie de reînnoire că era ultima zi de depunere a unor declarații. După o corespondență politicoasă prin e-mail cu un Gigel de la corporație, m-am dus fizic la clădirea lor de sticlă să rezolv problema. În loc de ghișeu, au recepție, salon de așteptare cu bon de ordine. Am încercat să iau legătura cu Gigel, care părea prietenul meu virtual deja, și dispus să ajute. Nu se poate, a zis fata de la recepție de neînduplecat: Gigel e la etaj și comunică doar prin e-mail, sub nicio formă nu puteți urca să vorbiți cu el și nici el nu poate să coboare că are treabă. Sub nicio formă nu vă putem da stickul aici, vi-l trimitem prin Fan Courier și mâine ajunge.

Nu e singura firmă care s-a închis în ultimul an, din varii motive. Ironic, au fost destul de multe în perioada când s-a introdus revoluționara „e-factură”. Sigur, se deschid și altele, dar la un moment dat s-ar putea să resimtă și funcționarii respectivi împuținarea.” SURSA

INSIDER 2: „Procedurile nu mai sunt birocratice. Sunt digitale. Adică nu mai vorbești cu un birou ci vorbești cu un deget.”

INSIDER 3: „Semnatura elecronică e noul dosar cu șină…doar mai scump… Îmi aduce aminte de anii 90 cănd doar câteva firme aveau voie să „imprime tipizatele”.

COMENTEZI?