PRIMUL FLUX DE ŞTIRI TRIMISE DE CITITORI

KENDAMA DEJA VU: Jucărie tradițională japoneză inventată în 1919, intră în 2000 în Europa. În 2017, cea mai mare comunitate europeană de kendame apare & dispare subit în Romania. După 7 ani, iarăși, toți românii au kendama!

INSIDER: „La câțiva ani din lipsa noilor invenții/ creații în materie de jucării campaniile de marketing „resuscitează” unele vechi, deși mi-ar place mai degrabă să cred într-o (re)descoperire a fiecărei generații. După 7 ani se pare că iar a început nebunia cu kendama. Pe lângă telefon, acum toți copii vor o kendama ceea ce teoretic ar fi o veste bună. Din păcate, părinții le cumpără și apoi le cară peste tot, timpul de joacă al copilului fiind insignifiant – după ce își dă de 2 ori cu bila în cap și apoi încă de vreo două, într-o sforțare de ambiție, se întoarce la joaca „safe” de te pe telefon. Din păcate, scumpă în funcție de portofelul părintesc și nefolositoare, la nivel de masă. Prețurile cresc de la vreo 35-50 lei pentru kenadame no name la taraba din piață ori second hand pe OLX, la zeci de euro pe emag și librării până la peste 1000 de euro cele de branduri de lux precum Luis Vuitton. Dacă întrebi AI-ul despre cea mai scumpă kendama din lume îți spune despre kendama de aur a lui CRBL (Eduard Mihail Andreianu) de 5000 de euro (fără vreo poză!). Confecționată din 43 g de aur de 18 K de către niște prieteni de ai săi din Spania, a fost  scoasă la un moment dat la vânzare. CRBL a strâns o colecție de peste 600 de kendame și a creat un muzeu în Dubai pentru a le expune. Pentru a promova și a permite accesul la colecția sa într-un mod inovator, CRBL a digitalizat kendamele și le-a transformat în NFT-uri (Non-Fungible Tokens). Muzeul a fost dezvoltat în paralel cu proiectul Kendama Coin, o iniţiativă a artistului de a explora domeniul crypto prin intermediul pasiunii sale pentru kendama.

În anul 2017, în România era cea mai mare comunitate de kendama din Europa, iar un singur brand vindea lunar câte 50.000 de exemplare. În nici 2 ani nu prea le mai folosea nimeni…

N.R.: „Kendama (jap. けん玉、 „sabie [și] minge”) este o jucărie tradițională japoneză. Aceasta este formată din mâner (ken), o pereche de cupe (sarado) și o minge (tama) care sunt toate legate între ele printr-o sfoară. Scopul este ca fiecare persoană să arunce bila și să o prindă în interiorul unei cupe sau în spațiul dintre acestea. Kendama este de obicei realizată din lemn și cuprinde următoarele: 1. Sabie; 2. Vârf de sabie; 3. Platou; 4. Farfurie medie; 5. Farfurie mică; 6. Minge; 7. Gaură; 8. Fir; 9. Corpul plăcii; 10. Marginea farfurii mici; 11. Marginea platoului; 12. Ţăruş; 13. Capătul din spate; 14. Orificiu de fixare a firului.

Originile jocului sunt disputate. Unii cred că este o variantă a jocului francez cu mingea și cupa, bilboquet (bil „minge”, boquet „copac mic”), o jucărie care datează din secolul al XVI-lea și a fost populară în Europa în secolul al XVII-lea. În aceeaşi perioadă, se crede că kendama a ajuns în Japonia prin Drumul Mătăsii din China, în perioada Edo (1600-1868), unii cercetători specificând că a ajuns între 1420 și 1500. Oraşul Hatsukaichi din prefectura Hiroshima este considerat locul de naştere al kendamei japoneze moderne, deoarece oraşul a devenit primul loc pentru fabricarea kendamei. Hamagatsu Ekusa a creat forma kendamei, care este recunoscută pe scară largă astăzi, în 1919 în oraşul Kure. La începutul secolului al XX-lea, jucăria avea două cupe laterale și era numită minge jitsugetsu (日月ボール), traducându-se literalmente prin „minge cu soare și lună”, datorită reprezentării soarelui de pe minge și asemănării cu cupele cu semiluna.

PAGINA 2

„Corn de cerb și minge” a fost forma pe care a luat-o kendama când a ajuns în Japonia pentru prima dată, literalmente un corn de cerb atașat de o minge. Mai târziu, unii oameni au înlocuit cornul de cerb cu o bucată de bambus, deoarece cornul de cerb costa prea multe resurse, făcând din bambus şi minge. Următorul model a început să semene cu ceea ce arată kendama astăzi: ken și minge. Acest model era o piesă de ken înşirată de minge.

Modelul de kendama cu minge jisugetsu a fost primul model realizat de Ekusa (1919), iar ulterior a ajuns să fie produs de până la 300.000 de ori într-un an de fabrica de prelucrare a lemnului Hongo din Hatsukaichi (1921). Jisugetsu are un design similar cu kendamele populare căptușite, care erau fabricate de fabrici care produceau și păpuşi Kokeshi de la strunguri. Atât kendamele cu minge jisugetsu, cât și cele populare erau plasate pe ken folosind o îmbinare metalică lejeră, ceea ce făcea ca sfoara să se desprindă sau să se rupă.

Kendama de tip S (Shinma) a fost prima kendamă de tip competiție inventată în 1975 de Hideo Shinma, preşedintele Clubului de Kendama din Tokyo. Primul prototip de tip S a apărut în 1976, iar Asociația Japoneză de Kendama (JKA) a cerut companiei Shinma să le realizeze un model de tip competiție bazat pe designul tip S în 1977.

Kendama de tip F (Fujiwara) (F16) a apărut în 1978, inventată de Issei Fujiwara. Tipul F a încorporat noi modificări necunoscute kendamelor la acea vreme. Tipul F avea două găuri mici găurite în mijlocul fiecărei părți a sarado-ului și folosea, de asemenea, o coardă mai robustă, care era puțin probabil să se rupă. Cele două găuri pentru coarde din sarado oferă o mai mare fluiditate a jocului, precum și opțiunea de a schimba kendama între stângaci și dreptaci.

Kendama Tortoise de la Tortoise, Inc. a fost o versiune a kendamei de tip S, după ce kendama de tip S a fost scoasă din producție în 1990. Kendamele Tortoise au fost disponibile în diferite modele: T-8, T-14, T-16 și T-17. Numerele care indică fiecare model Tortoise corespund cu înălțimea fiecărui model în centimetri. Productia kendamelor Tortoise a încetat în 2012 din cauza lipsei de resurse suficiente. F16-2, a doua versiune a modelului F16, a fost lansată în 2001. Principala modificare față de F16 este că poziția orificiului pentru coardă a fost mutată uşor faţă de centrul corpului cupei, permițând kendamei să se rotească într-un mod fluid. Această ajustare a orificiului pentru coardă este încă utilizată la diferite forme de kendame până în ziua de azi.

Nu există reguli specifice privind modul de joc al kendamei. Cu toate acestea, toate formele de competiție de kendama sunt reglementate de reguli. Există 4 stiluri de competiție de kendama: speed ladder, open division, freestyle și Kendama World Cup (KWC). Este rar ca stilul de competiție KWC să fie folosit ca eveniment în afară de KWC în sine. Kendama a crescut în popularitate de la evoluția sa inițială în Japonia. În anii 2000, kendama a cunoscut o creștere bruscă a popularității în afara Japoniei, ceea ce a influențat crearea primelor companii de kendama în ţări străine. Prima companie de kendama din Statele Unite a fost Kendama USA în 2006. Aceştia au început să promoveze kendama în America de Nord şi au reușit să ajungă la comunitățile de sporturi de iarnă, BMX și role. În ceea ce priveşte scena kendamei europene, câteva companii de kendama care au apărut la sfârşitul anilor 2000 au fost Kendama Europe în 2008. Primul model de kendama de competiție al Kendama Europe a apărut în 2011, iar compania a lucrat pentru a răspândi kendama în Germania participând la târgul de jucării Nürnberg-Germania. O altă companie care a apărut la sfârşitul anilor 2000 a fost KROM Kendama din Danemarca în 2010. Aproape fiecare companie de kendama are o echipă de jucători sponsorizați pentru a-şi promova brandurile. Jucătorii sponsorizați variază în funcție de vârstă și locație din întreaga lume. Comunitatea kendama se conectează prin intermediul platformelor de socializare precum Instagram, YouTube, Facebook, Tik Tok, Twitch și Twitter. Jocul cu Kendama a fost folosit și ca măsură a preciziei, agilității și capacității de învăţare în cazul brațelor robotice.

CUPA MONDIALĂ KENDAMA. Începând din 2014, Cupa Mondială Kendama (KWC) este un eveniment anual de 2 zile în timpul verii, care are loc la Hatsukaichi, Hiroshima, Japonia și este cea mai mare competiție de kendama din lume. 120 de trucuri sunt lansate online înainte de KWC și sunt împărţite în grupuri de 10 trucuri fiecare de 12 ori, formând o listă de trucuri de nivel 1 -nivel 12. Cu cât un truc este de nivel mai înalt, cu atât este mai dificil și valorează mai multe puncte. Numărul de puncte valorat pentru fiecare truc este echivalent cu nivelul acelui truc la pătrat (de exemplu, trucul de nivelul 6 valorează 36 de puncte), cu excepția trucurilor de nivel 11 (în valoare de 151 de puncte) și a trucurilor de nivelul 12 (în valoare de 194 de puncte). În timpul Zilei 1, toţi jucătorii aleg 12 trucuri de la nivelurile 1-10 din lista de trucuri. Jucătorii împart cele 12 trucuri în două runde a câte 6 trucuri fiecare, iar fiecare jucător va avea 3 minute pentru fiecare rundă pentru a finaliza cât mai multe trucuri. Cei 25 de jucători cu cel mai mare punctaj vor avansa în Ziua 2. În timpul Zilei 2, jucătorii concurează unul câte unul de la jucătorul calificat cu cel mai mic punctaj până la jucătorul calificat cu cel mai mare scor. Fiecare jucător are 3 minute pentru a face un număr nelimitat de trucuri de la nivelurile 3-12, iar fiecare truc poate fi făcut o singură dată. Câștigă jucătorul care obține cel mai mare număr de puncte în perioada lor.

NORTH AMERICAN KENDAMA OPEN – Cunoscut anterior ca Minnesota Kendama Open, North American Kendama Open (NAKO) este un eveniment anual kendama în Minnesota în fiecare toamnă din 2013.. STILURI DE COMPETIȚIE kendama sunt: speed ladder (scara de viteză), open division (divizia deschisă), freestyle (stilul liber). SPEED LADDER este o cursă pentru a determina cine poate termina cel mai repede un set de trucuri. Jucătorii vor concura printr-o ordine de trucuri pe care le sunt date la eveniment sau înainte de eveniment prin internet. OPEN DIVISION este în format 1 vs 1. În fiecare rundă, 2 jucători concurează unul împotriva celuilalt și, pe rând, trag un truc la întâmplare. Fiecare truc extras garantează maximum 3 schimburi (de câte ori jucătorii pot încercând acel truc). Câștigă primul jucător care are 3 puncte. FREESTYLE – este în format 1 vs 1. Fiecare meci este judecat de un juriu. Cei 2 jucători vor efectua trucuri timp de 45 de secunde, de două ori. Arbitrii votează pentru 3 categorii: creativitate, consecvență și dificultate. Jucătorul cu cele mai multe voturi câștigă runda.

SCHEME PENTRU KENDAMA – ÎNCEPĂTORI: # Big cup – Prinde bila pe cupa mijlocie. # Small cup – Prinde bila pe cupa mică. # Base cup – Prinde bila pe cupa centrală. # Spike – Prinde bila pe vârf. # Airplane – Tine bila, lansează ken-ul și prinde kenul în gaura bilei. # Moshikame – Prinde bila pe cupa mare și apoi prinde-o pe cupa centrală. # Jumping stick – După airplane, aruncă ken-ul astfel încât să facă o rotație și apoi să cadă în poziția inițială, cu spike-ul în bilă. # Orbit – După orice schemă, poți face un înconjur cu kenul în jurul bilei. # Tic-Tac – După base cup, lovește bila pentru a face un tur prin partea de jos, cu ața întinsă, după care ridic-o și repetă turul, după care prinde bila înapoi pe base cup. # Around Japan – Big cup- small cup sau invers, după care spike. # Around World – Big cup – small cup sau invers, base cup și spike. # Earthturn – Aruncă bila de pe spike astfel încât să cadă înapoi pe spike după ce face o rotație. # Lighthouse – Aruncă ken-ul direct în sus astfel încât să stea pe bilă cu base cup-ul ca bază.

INTERMEDIARI: @ Swing-in – lansează bila și prinde-o în spike, adică fă un „swing”. @ Bird – Prinde bila între marginea cupei mari și spike. @ Little Bird – Prinde bila între marginea cupei mici și spike. @ Under Bird – Prinde bila între marginea cupei mici/mari și handle. @ Hand-Roll – Rulează aţa pe mână de la bilă la ken și finalizează oricum. @ Around Europe – Big cup-Spike-Small cup-Spike-Base cup-Spike. @ Stuntplane – Ține bila, trage kenul în sus şi prinde-l cu spike-ul în bilă printr-o mișcare în jos. @ Downspike – Inversul stuntplane-ului. @ Ken Flip – Prinde pe cupa mare, aruncă bila, fă o rotație a ken-ului și prinde înapoi pe cupa mare. @ Juggle – Trage bila în sus cam la nivelul ochilor, iar atunci când începe să cadă aruncă ken-ul, lovește bila ca să nu cadă, ia ken-ul după o rotație și prinde bila pe cupa mare. @ Bird Over The Valley – Bird-Little Bird. @ Gunslinger – Ridică bila, învârte ken-ul cu cupa mică pe după unul dintre degete iar apoi prinde bila oriunde. @ Trade Spike – Ține de bilă, lansează ken-ul, aruncă bila, prinde ken-ul și prinde bila în spike. @ Lighthouse flip – După lighthouse, aruncă ken-ul astfel încât să facă o rotație și să cadă iar pe lighthouse, adică fă un „flip”. @ Bird flip – Bird + flip. @ One turn lighthouse – Lansează ken-ul astfel încât să facă o rotație, adică fă un „turn” (diferit de flip), după care prinde ken-ul în lighthouse. @ One turn airplane – Fă un turn, după care prinde ken-ul ca la airplane.

AVANSAŢI: ∆ Whirlwind – Fă un ken flip de la poziția de spike la poziția de spike, bila făcând un earthturn foarte larg. ∆ Lunar – Prinde ken-ul pe bilă cu cupa mare ca bază, după un swing. ∆ Spacewalk – Aruncă ken-ul și bila astfel încât să facă o rotație, iar apoi prinde bila în loc de ken și fă un airplane. ∆ UFO – Fă un Jumping Stick orizontal. ∆ Turntable – Prinde bila pe cupa mare și fă o rotație orizontală pe degetul arătător a ken-ului în orice sens, bila rămânând pe cupa mare. ∆ Around USA – Big cup-Spike-Earthturn-Small cup-Spike-Earthturn-Base cup-Spike-Earthturn ∆ Stilts – Inversul swing bird-ului. ∆ Mooncircle – Fă un spacewalk, doar că în loc de bilă prinde ken-ul și fă un swing in. ∆ Cliffhanger – Inversul swing under bird-ului. ∆ Swirl ∆ Tornado ∆ Butterfly ∆ Lunar flip – Lunar + flip. ∆ Barrel Roll – Fă o rotație laterală. ∆ Lunar Tre – Lunar flip + Barrel Roll. ∆ 1 Up – 1 Turn Airplane-jos-1 Turn Lighthouse-jos-1 Turn Lunar. ∆ Handelstall – Prinde bila pe marginea cupei centrale. ∆ Wing – Prinde bila pe marginea cupei mari, fără să se sprijine de spike sau de handle.DETALII